پروژه دانشجویی مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنکاری تحت word دارای 52 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنکاری تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنکاری تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنکاری تحت word :
تعمیر و نگهداری سیستم های روغنکاری
پمپ های روغن روغنکاری
پمپ های روغن روعنکاری را از نظر ارزش بیش از حد، چک کنید. یاتاقانهای تراست و سیل یاتاقان را از نظر سایش چک کنید. کلیرنس رینگ سایشی (Wear-Ring) چک کنید. اگر سایش، این کلیرنس را افزایش داده و به رسانده باشد، رینگ سایشی می بایست تعویض شود.
تانک روغن روغنکاری
لوله کشی (PIPING) و تیوبینگ (TUBING) داخلی تانک روغن را از نظر پوسته شدن (PEELING) رنگ و شلی فیتینگ ها، چک کنید. هنگرهای لوله ها را از نظر فقدان سخت افزار یا شلی سخت افزار، چک کنید. توری مکش هر پمپ (خصوصاً در مورد پمپ اصلی را بدقت از نظر مواد خارجی و شلی سخت افزار بازرسی کنید. لجن در آورده شده از ته تانک را از جهت وجود مواد غیر معمولی چک کنید. قبل از پر کردن مجدد تانک، اطمینان حاصل کنید که داخل آن بخوبی تمیز باشد.
خواص روغن روغنکاری
جهت دستورالعمل های لازم برای تعیین خواص فیزیکی روغن روغنکاری و نمونه گیری دوره ای و تست کردن، به متن سیستم روغن روغنکاری در این دستورالعمل تعمیراتی مراجعه کنید.
مبدل های حرارتی
مبدلهای حرارتی را از نظر نشتی، کارکرد مؤثر و آلودگی با مواد خارجی، چک کنید.
مبدلها در معرض رسوب گیری (پوسته، رسوبات لجنی، و غیره) بوده و می بایست با توجه به شرایط خاص خود، بطور دوره ای تمیز شوند. پوششی سبک از لجن یا پوسته در هر یک از دو سمت تیوپ، میزان مؤثر بودن (EFFECTIVENESS) آنرا تا حدود زیادی کاهش می دهد. افزایش قابل توجه در افت فشار و (با) کاهش عملکرد معمولاً دلالت بر لزوم تمیز کردن می کند. چون در موقعی که
رسوب ضخیم تر شده یا افزایش می یابد، شکل تمیز کردن بسرعت زیاد می شود، فواصل زمانی بین تمیز کردنها نباید خیلی زیاد باشد. جهت بازرسی یا تمیز کردن داخل تیوبها، فقط در پوششهای بدنه (CHANNEL-COVERS) یا کلاهکهای (BONNETS) سمت تیوب را که لازم باشد (بسته به نوع ساختمان مبدل) در آورید. جهت تمیز کردن یا بازرسی سمت خارجی تیوبها، ممکن است لازم شود که دسته تیوبها (TUBE-BUNDLE) در آورده شود(دسته بندیهائی که در آنها صفحه تیوبها فیکسن باشد، قابل در آوردن نیستند).
اگر یک تیوب مبدل داشته باشد، می توان تیوب راکور (PLUG) کرده و به استفاده از دسته تیوب ها (پاندل) ادامه داد. جنس در پوشش مخروطی (TAPERED-PLUG) که انتخاب می شود باید با جنس دسته تیوب ها سازگار باشد. درپوشهای ضد زنگ با تیوبهای مبدل از جنس ضد زنگ سازگار هستند. درپوشهای برنجی جهت تیوبهای مس-نیکلی (90-10) یا جهت تیوبهای برنجی یا تیوبهای از جنس آدمیرالتی توصیه میشود.
مجموعه های رادیاتور و هدر (HEADER)
جهت دستیابی به حداکثر میزان تأثیر کل سیستم خنک کاری، فین های (FINS) مجموعه های رادیاتوری یا تیوبهای فین دار باید از حشرات، ضایعات الیافی، قشر روغن و دیگر آشغالها تمیز نگه داشته شود. فین ها باید در جهت مخالف جریان نرمال تمیز شوند (در بیشتر پکیجها، توربین گاز، جریان نرمال از خارج به داخل می باشد). شستن با آب یا یک تمیز کننده فین رادیاتور که در بازار موجود باشد، کافی خواهد بود.
هیترهای غوطه ور در روغن روغنکاری
این هیترهای دارای غلاف فولادی، جهت روغن غیر گردشی (NON-C
IRCULATING) یا دانسیته وات (WATT-DENSITY) برابر 20 وات در اینچ مربع، طراحی شده اند.
هیترها وقتی برق دار هستند، باید کاملاً (حداقل دو اینچ) در یک سیال غرق شده باشند. اگر هیترها در معرض شرایط غیر نرمال قرار گرفته که سبب مقاومت عایقی کم (LOW INSULATION RESISTANCE) شود، یک ولتاژ نامی (حداکثر 250 ولت) بمدت 15 دقیقه به هیتر داده و تست را تکرار کنید. سیکل گرم کردن، تا موقعی که عایقی (INSULATON) به 50000 اهم برسد یا از آن تجوز کند، می بایست تکرار شود. (مقاومت عایقی می بایست توسط یک ولتمتر با مقاومت زیاد، با استفاده از یک مدار جریان مستقیم 250 ولت، اندازه گیری شود.
کوپلینگهای (DRESSER)
کوپلینگ ها را از نظر نشتی روغن ناشی از فرسودگی (AGING) و حرارت، چک کنید بولتها را از نظر سفت بودن چک کنید. در صورت نیاز سیل ها را تعویض کنید (جنس VITON “A” بکار برید) هر موقع که کوپلینگ ها مونتاژ مجدد میشوند، سیل های واشرها را روغنکاری کنید.
سیستمهای آب خنک کننده
چکهای سیستم خنک کننده:
رسوب گیری سیستم خنک کننده که متعاقباً همراه با تنزل کارکرد می باشد، حتی در صورتی که سیستم بطور صحیح بر علیه زنگ زدگی تجهیز شده باشد، باید بطور دورهای چک شود. باید بطور دوره ای چک شود. برداشتن درپوش طرف آب در مبدل حرارتی روغن روغنکاری و بازرسی تیوبها، مقدار کلی رسوب گرفتن در کل سیستم را نشان خواهد داد. رسوب گرفتن رادیاتورها یا تیوبها فین دار شاید بدترین مورد باشد، زیرا تیوبها کوچکترین اجزاء سیستم می باشند. حداکثر ده درصد تیوبهای هر مبدل حرارتی را جهت رفع نشتی های آب می توان کور کرد. کور کردن مبدلهای حرارتی، کارآئی سیستم را کاهش داده و منجر به افزایش تمیز کردن می شود. نش
ت های موجود در رادیاتور گرمائی آب به هوا (WATER-TO-AIR) در (ON-BASE) را میتوان تعمیر کرد. این روش به کور کردن تیوبها ترجیح دارد، زیرا کارآئی سیستم بطور جدی تحت تأثیر واقع نمی شود.
تمیز کردن سیستم آب خنک کننده را می توان بشرح ذیل انجام داد:
A- از اسید فورمیک (Formic acid) دو یا سه درصد حجمی، یا اسید سولفوریک 3 تا 4 درصد حجمی برای پر کردن سیستم آب خنک کننده استفاده کنید. اسید کلریدریک (muriatic-acid) مجاز نمی
باشد.
B- به مدت دو ساعت، محلول را از داخل سیستم آب خنک کننده، سیرکوله کنید، سپس سیستم را درین (DRAIN) دهید.
C- سیستم را کاملاً با آب فشاردار شستشو (Flush) دهید. اگر هر نوع تغییر رنگی باقی مانده باشد، مراحل تمیز کردن را تکرار کنید.
D- پس از آنکه سیستم بخوبی تمیز شد، آنرا با آب مقطر distilled-water و مقدار توصیه شده از کرومات منیزیم (magnesium-chromate) یا مخلوط اتلین گلیکول (ETHYLENE-GLYCOL) دوباره پر کنید.
چکهای فلو (میزان جریان)
سیستم بسته آب خنک کننده، دارای چندین اریفیس لبه تمیز که در فلنجهای اریفیس دار مستقر شده می باشد. این اریفیس ها جهت بالانس کردن افت فشار در مدارات موازی بکار می رود. ضمناً آنها جهت اندازه گیری فلوسیستم ممکن است بکار روند. در صورت وقوع مشکلات، اندازه گیری فلوهای سیستم جهت عیب یابی (TROUBLE SHOOTING) بسیار مهم می باشد. فلوهای طراحی
(DESIGN-FLOW-RATES) جهت مدارات آب، در موقعی که والوهای تحریک شونده توسط درجه حرارت.
(TEMPERATURE- ACTUATED- VALVES) در موقعیت باز باشند، در (دیاگرام شماتیک لوله کشی آب خنک کننده) در دستورالعمل تعمیراتی توربین، داده شده اند. این مقادیر فلو طراحی، بر اساس سرعت 100% توربین می باشند. اگر توربین در سرعت نامی کار نمی کند، فلوی صحیحی را مطابق روش ذیل محاسبه کنید:
فلو در سرعت نامی * ـــــــــــــــــــــــــ = فلو در سرعت واقعی
در هنگام انجام چک فلو، پیشنهاد می شود که یک گیج تست جهت قرائت، فشارهای بالادست (UPSTREAM) و پائین دست (SOWNSTRAM) اریفیس، نصب شود. گیج باید طوری با والو بسته شود که هر فشار را بتوان بطور جداگانه قرائت کرد. این روش، خطاهای گیج را که در صورت استفاده از گیج جداگانه پیش می آید، حذف خواهد کرد. انشعابات از خطوط فشاردار، باید تا
حد امکان کوتاه باشد. استفاده از مانومتر جیوه ای توصیه نمی شود. اگر جیوه تصادفاً بداخل سیستم خنک کننده داخل شود بطور مخرّبی با مس و برنج موجود در اجزاء سیستم تحت شرایط خاصی فعل و انفعال برقرار می کند.
فلو نسبت به افت فشار FLOW VERSUS PRESSURE DROP
منحنی های فلوی آب (یا سیال خنک کننده) نسبت به افت فشار، برای هر سایز اریفیس را با استفاده از معادله زیر می توان تهیه کرد:
که سمبولها (نشانه ها) بدین شرح می باشند:
ـــــــــــــــــــــــ =B و
مساحت اوریفیس
rho دانسیته آب
ضریب تخلیه اریفیس
ضریب فلو (k) سوراخهای فلنج دار (Flange-taps) بطور تجربی معین می شود. بنابراین می توان آنرا از جداول در دسترس در مراجع متعدد، استخراج کرد.
تانک آب
سطح داخلی تانک را از نظر تمیزی و وجود جلبک یا مواد خارجی، امتحان کنید. اگر آب به طور مداوم از سوراخ پر کردن تانک (tank-fill-opening) نشت میکند (در حالی که تغییرات ناچیزی در شرایط جوی وجود دارد)، درپوش فشاری:
(pressure cap) را از نظر ستینگ صحیح فشار باز کردن، چک کنید. ضمناً از نظر فقدان واشر درپوش، بدی سطح استقرار واشر، یا آسیب دیدگی سطح سیل کننده گلوگاه پرکننده، چک کنید. ستینگ فشار باید در محدوده مقدار نامی درپوش فشاری باشد. والو واکیوم (خلاء) باید بین صفر PSIG و خلاء، باز کند. در مورد واحدهای مراتع در (Off- Base) نشتی در درپوش و واشر تانک را چک کنید.
فن های رادیاتور آب خنک کننده واقع در On-Base بطور سالانه، فن های رادیاتور آب خنک کننده، محفظه های (Housoings) استقرار فن، و موتورها را از نظر تمیزی، لرزش، صدا، آسیب دیدگی پره، زنگ زدگی و کوروژن، و محکم بودن بولتهای استقرار، چک کنید، اطمینان حاصل کنید که در کانالهای ورودی و خروجی، هیچ نوع گرفتگی (obstruction)وجود نداشت و توریها (screens) تمیز باشند.
پمپ آب خنک کننده که با گیربکس بکار می افتد Gear- driven
پمپ را، چه در حالت کاری و چه در حالت توقف، از نظر نشتی سیل چک کنید. نشتی معمولاً در طول شفت پمپ و (یا) از مجرای درین در روی فلنج استقرار سیل، قابل مشاهده میباشد. اگر نشتی غیر عادی وجود داشته باشد، علامتی از آن است که مواد خارجی بین لبه های سیل جا گرفته است. این اشکال، قبل از کارکرد متعاقب پمپ ها می بایست اصلاح شود. اگ
ر نشتی خیلی زیاد باشد، علامت خوبی از سائیدگی سیل بوده و سیل می بایست تعویض شود. تمیزی قسمت داخلی خط سیرکولاسیون آب خنک کننده، سیل مکانیکی را چک کنید. اگر این خط (لوله) مسدود شود، امکان اورهیت شدن مسیل وجود داشته و در نتیجه خرابی پمپ (pump failure) حاصل می شود. ضمناً تمیزی جدا کننده مواد خراشنده (Abrasive- separator) در خط خنک کننده سیل را، چک کنید. هر زمان که پمپ به هر دلیل دمونتاژ شود، لقی بین پروانه و رینگ سایشی (wear- ring) می بایست چک شود. اگر لقی از دو برابر مقدار توصیه شد
ه توسط سازنده پمپ تجاوز کند، رینگ های سایشی می بایست تعویض شده و مقادیر لقی توصیه شده توسط سازنده پمپ رعایت شود. این کار، در ارتباط با لقی، راندمان پمپ را اعاده خواهد کرد. هر موقع که پمپ دمونتاژ می شود، همه قطعات پمپ، خصوصاً پروانه، بوش شفت (shaft-sleeve) و قطعات سایشی سیل مکانیکی (mechanical-seal) باید چک شده و در صورت فرسودگی تعویض شوند.
سیستم فورواردینگ سوخت مایع
پمپ سانتریفیوژ 88FD:
فشار تخلیه پمپ را با مقدار مشخص شده در دیاگرام شماتیک لوله کشی، چک کنید. پمپ را از نظر صدای غیر عادی یا اضافی در حین کار کردن، چک کنید. سیلهای مکانیکی شفت را از نظر نشتی بیش از حد چک کرده و در صورت لزوم آنرا تعویض کنید. شفت را از نظر آزادی چرخش، بدون مالش (rubbing) یا گیرپاژ (Binding)، چک کنید. فیت بین شفتهای پمپ و موتور از نظر محکمی
(tlightness) و نداشتن ارتعاش، چک کنید. نقاط اتصال پوسته را از نظر نشتی سوخت چک کرده و در صورت نشت بیش از حد، واشرها را تعویض کنید. در توقف سالانه توربین، خط سوخت خنک کننده سیل و فیتینگ های اتصال را از نظر تمیزی داخلی، توسط در آوردن و تمیز کردن، چک کنید.
هیترها (23FH) و سوئیچهای درجه حرارت (26FH) گازوئیل جهت اطمینان از اینکه گازوئیل در محدوده درجه حرارت مشخص شده در چک های لازم را انجام دهید. در صورتی که هیترها بط
ور صحیح کار نمی کنند، یا اگر درجه حرارت سوخت ثابت باقی نمی ماند، مدارات برق و کنترل را چک کنید. در صورت لزوم، المان های حرارتی را تست کرده و هر کدام را که سوخته باشد تعویض کنید. ستینگ سوئیچهای حرارتی را چک کرده و در صورت نیاز آنها را تنظیم کنید. ترموستات ها می بایست در حمام روغن گرم شده یا خنک شده، با استفاده از یک ترمو متر دقیق بعنوان استاندارن این موضوع می تواند سبب سوختن المان شود.
سیستم گازوئیل
کلیات:
نشتی سیستم گازوئیل در صورت وجود یک منبع احتراق، ممکن است سبب آتش سوزی یا انفجار شود. منابع احتراق، ممکن است سطوح داغ (حدوداً یا داغتر) جرقه ها یا شعله جریان باشد لوله کشی گازوئیل در اطراف محفظه های احتراق و سیستم هوای اتمایزینگ خصوصاً در معرض خطر می باشند.
استاپ والوگازوئیل
اتصالات خطوط روغن مداران تریپ و گازوئیل را از نظر وجود نشتی چک کنید. استم (Stem) والو را از نظر علائم گیر، کندی، یا عدم توانائی حرکت در محدوده سیلکهای زمانی تعیین شده در مشخصه های کنترلی، چک کنید.
پمپ اصلی سوخت
شفت محرک پمپ اصلی سوخت را از نظر نشتی سیل چک کرده و در صورت لزوم آنرا تعویض کنید. کالیبراسیون (بای پاس والو) (Bypass) پمپ سوخت را چک کنید. نشتی سیل گازوئیل به (Sump tank) را توسط مشاهده دریچه چشمی درین سیل، چک کنید.
مقسم سوخت (Flow Divider)
مقسم جریان سوخت را از نظر صداهای غیر عادی و نشت های بیرونی، چک کنید. فشار خروجی مقسم جریان را طبق مشخصه های کنترل، چک کنید.
سلکتور والو (والو انتخاب کننده (selector-valve) نوزل سوخت
اتصالات تیوبهای اطراف مجموعه سلکتور والو نوزل سوخت را از نظر نشتی بیش از حد چک کنید. فیتینگها را در صورت لزوم سفت کنید. با چرخاندن سلکتور به همه وضعیتها، والو را از نظر کار
والوهای درین استارت ناموفق (False start)
در طی استارت و شات دان، کارکرد صحیح والو را چک کنید. در هنگام کار توربین، والو نباید در حال ونت کردن باشد. والو بین 19، 22PSIG شروع به بستن و در فشار بین 29، 32PSIG کاملاً ببندد. اتصالات تیوبینگ و را از نظر نشتی گازوئیل و هوا چک کنید. وضعیت دیافراگم در بکار اندازنده (Actuator) والو را سالانه چک کرده و در صورت فرسودگی آنرا تعویض کنید.
سیستم سوخت گاز (در صورت مصداق)
کلیات: خرابیهای لوله کشی در صورت وجود یک منبع احتراق ممکن است سبب آتش سوزی یا انفجار شده و یا مانع از کار توربین شود.
والو Stop ratio و کنترل والو سوخت
از نظر نشتی بینش از حد گاز در استم های والو، خطوط نشتی (Leak off) و ونت پکینگ، چک لازم را انجام دهید. (موقعیت کورس مؤثر صفر کنترل والو را چک کنید) برای این کار، یک دیلم (Pry bar) در محل بازوئی که به استم کنترل والو متصل شد، بکار برید. به استم والو فشار وارد کرده و مطمئن شوید که والو بسته باشد. به متحرک (travel pointer) در مقر هادی، باید صفر را نشان دهد. در صورت مظنون شدن به لیک والو، سطوح ست (seating surfaces) را از نظر آسیب دیدگی یا وجود مواد خارجی چک کنید. در حالی که استم در مکان خود قرار گرفته باشد، تماس بین والو و سیت می بایست چک شود. سیل ها و جاروبکهای (wipers) سیلندرهای هیدرولیک را از نظر نشتی چک کرده و در صورت فرسودگی آنها را تعویض کنید. فشار شارژ اولیه (precharge) آکومولاتور را چک کرده و در صورت نیاز آنرا تصحیح کنید. رله تریپ را از نظر تمیزی و آزادی کارکرد، چک کنید. مقدار کمی از کثافت های، می تواند سبب چسبیدگی رله شود. در صورت نیاز آنرا دمونتاژ و تمیز کنید. اگر مشاهده شود که هسته جابجا شونده در LVDT با کویل ثابت میس الاین است و به کویل مالیده میشود، آنرا دوباره الاین (Realign) کنید.
سیستم روغن کنترلی فشار قوی- تغذیه هیدرولیک
پمپ اصلی تغذیه هیدرولیک (Shaft-Drivern):
پمپ را از نظر نشتی سیل در شفت و فلج استقرار، بطور چشمی بازرسی کنید. پمپ را از نظر صدا و لرزش چک کنید. اتصالات ورودی و تخلیه را از نظر نشتی و (یا) شلی اتصالات چک کنید. برای اطمینان از کارکرد بدون اشکال پمپ و سیستم هیدرولیک، نگهداری سیستم در وضعیت تمیز، حائز اهمیت میباشد. لجن، آب، کثافت یا هر نوع آلوده کننده ای، از عوامل بالقوه ایجاد اشکال می باشند.
پمپ کمکی تغذیه هیدرولیک
تعمیر و نگهداری محدود به کارکردهائی از پمپ می شود که نیاز به ایزوله کردن کل سیستم یا پمپ نداشته باشند، مثل نشت ها یا والوهای گیرپاژ (Sticry). قبل از هر چیز، تمام پیچ ها یافتینگهای اطراف محل نشتی را سفت کنید. اگر هنوز پمپ نشت دارد، تعویض یک واشر یا اورینگ ممکن است ضروری باشد. اگر پمپ بطور صحیح کار نمی کند، یا شواهدی از آسیب دیدگی موجود باشد، باید تعمیر شوند قبل از مونتاژ مجدد، اطمینان حاصل کنید که همه قطعات تمیز و عاری از نخ پنبه (INT) یا مواد خارجی دیگر باشد. تمام قطعات می بایست در مایع تمیز کننده مثل (Stoddard- solvent) یا معادل آن، شسته شوند. همه اورینگ ها و واشرها باید تمیز شده و از نظر بریدگی ها و دیگر آسیب ها بدقت امتحان شوند. همه قطعات صدمه دیده را تعویض کنید.
مانیفولدهای تغذیه هیدرولیک
مشکلات نشتی در مانیفولدها عموماً از اورینگ های صدمه دیده بین اجزاء و پلیت مانیفولد، ناشی می شود. در اتصال مجدد یک قطعه به مانیفولد، باید دقت شود تا ازله کردن (Pinching) یا دیگر آسیب ها به سیل ها، اجتناب شود. کلیه اتصالات تیوبینگ و اتصالات ادوات نیز می بایست از نظر نشتی چک شوند. مانیفولد باید تمیز و پاک شده باشد. این موضوع در کشف کردن نشتی های احتمالی، کمک خواهد کرد.
والوهای هواگیری (Air bleed valves)
والوهای هواگیری باید بطور اتوماتیک کلیه هوای موجود در خطوط تخلیه را، به مجرد استارت پمپ، تخلیه دهد. همینکه سیستم به 35 PSIG رسیده و جریان متداومی از روغن برقرار شده والو باید ببندد.
آکومولاتور (انباره)
دیسک ایمنی اکومولاتور را بطور سالانه تعویض کنید. جهت اطمینان از اینکه فشار پیش شارژ در دسترس بوده و آکومولاتورها می توانند جریان گذرای (Transient) لازم و مشخصه های جذب شوک را برای سیستم فراهم کنند،