برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق) تحت word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق) تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق) تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق) تحت word :

تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق)

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس‌سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مرداد ماه 1341، با سرمایه اولیه یک صد میلیون ریال و تعداد یک هزار سهم، یک هزار ریالی به ثبت رسید و از مهرماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد
براساس اساسنامه شرکت که در تاریخ هیجدهم آبان ماه 1354 در مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب رسید، سرمایه شرکت مبلغ دوهزار میلیون ریال برآورد شد که این مبلغ تا سال 1357 به بیش از 13 میلیارد ریال افزایش یافت. به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ

30/3/1357 سرمایه شرکت ایران خودرو از مبلغ 13 میلیارد و 440 میلیون ریال به مبلغ 15 میلیارد و 680 میلیون ریال منقسم به 15 میلیون و 680 هزارریال سهم یک هزارریالی افزایش یافت.
ایران خودرو از اولین شرکت‌هایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و 49 درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید. این شرکت به موجب بند الف، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام 16/4/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع

صنعت، ملی اعلام شد و به موجب مصوبه 28/2/1365 هیئت وزیران. سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت پوشش این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد. شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ 27/2/1362، به نام شرکت ایران خودرو “سهامی عام” تغییر یافت.
در تاریخ 20/11/1370 طی مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت اسامی و شرایط فروش سهام شرکت‌هایی را که می‌توانستند به بورس بروند تعیین شد و ایران خودرو اولین شرکت خودروسازی بود که توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد. براساس اعلام سازمان مالی در مرداد ماه سال 1372 سرمایه شرکت بالغ بر 57 میلیارد ریال و تعداد سهام 57 میلیون سهم نیز بوده است و کل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
ساخت سواری.

بر اساس قرار دادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر ایران خودرو موفق به دریافت مجوز مونتاژ اتوموبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شدو بر اساس پروانه مورخ 25 اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتوموبیل پیکان اقدام کند

. در سال 1346 تأسیسات اتومبیل‌سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید 6 هزار دستگاه در سالن تولید پیکان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ 23/2/1346،

اولین اتومبیل‌های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق (کرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید.
اولین اتومبیلی که در سال 1346 ساخته شد “پیکان” بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد. در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر این سه نوع، پیکان کار هم به بازار عرضه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیکان تولید می‌شد: دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.
پس از تعطیل خطوط تولیدی شرکت تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تأمین قطعات قوای محرکه در سال 1364، استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت. پس از تحقیقات و مطالعات گسترده، استفاده از نیروی محرکه جدید به جای نیروی محرکه اصلی پیکان مورد تأیید واقع شد. براساس قراردادی با شرکت فرانسه، این شرکت توافق نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو 504 برای نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال تأمین نماید.
در این راستا موتورهای مصرفی در اتومبیل‌های پژو 504 L، گیربکس اصلاح شده پژو 504 (با پوسته 505) و میل گاردان سواری 504 به عنوان نیروی محرکه جدید انتخاب شد. این خودرو جدید با بدنه پیکان و نیروی محرکه پژو 504 (با حجم 1796 سی‌سی و با قدرت 73 اسب بخار) تحت عنوان پیکان 1800 در خط تولید قرار گرفت. با اجرای این طرح علاوه بر این عملکرد پیکان بهبود یافت، از مصرف

سوخت آن به میزان 30% کاسته شد و قدرت خودرو نیز به میزان تقریبی 20% افزایش پیدا کرد.
خط تولید پیکان 1800 در تاریخ 13/9/1369 توسط ریاست جمهوری کشورمان افتتاح شد. با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری مجدد برای قالب‌های بدنه و تجهیزات موردنیاز، ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال 1368 پژو 405 را در مدل‌های GL و GLX تولید کند. این خودرو در سال 1987 میلادی با مدرن‌ترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال

در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.
خطوط جدید تولید پژو 405 نیز در تاریخ 13/9/1369 توسط رئیس‌جمهور کشورمان افتتاح شد.
در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل،
اقدام به خرید بخشی از ماشین‌آلات تولیدی شرکت تالبوت تا پس از بازسازی و راه‌اندازی، از آنها

برای آموزش تکنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تعمیق تکنولوژی خودروسازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه در کارخانه‌های ایرانی، تولید قطعات یدکی قوای محرکه پیکان‌های موجود و تولید قطعات یدکی خودروهای آتی استفاده کند.
پس از راه‌اندازی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات خریداری شده از شرکت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان 1600 پس از مدتی توقف در شهریور ماه 1371 دوباره تولید شد
در همین راستا ایران خودرو در سال 1377 ؛ ؛پارس و در سال 1380 خودروهای ؛
؛ پارس و در سال 1380 خودروهای پژو 206 و همچنین سمند را نیز به بازار ارائه نمود.RD

. ساخت مینی‌بوس
در سال 1344 ساخت و تولید مینی‌بوس مدل 319 و کومر در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد. با به بازار آمدن مدل مینی‌بوس 309 مرسدس بنز در اروپا، در سال 1347 ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) تولید مدل قدیمی‌ مینی‌بوس را تعطیل و مدل 309 جدید را به بازار عرضه کرد.

در سال 1348 سالن مستقل تولید مینی‌بوس برای ساخت مدل‌های 309 شاسی کوتاه 14 نفره و آمبولانس با تولید روزانه 7 دستگاه بهره‌برداری شد.
در سال 1354 خطوط تولید سالن فوق به مدل 309 شاسی بلند 17 نفره تغییر یافت و کماکان تا سال 1356 روزانه در دو شیفت کاری، به تولید ادامه داد. پس از انجام تعمیرات و بازسازی خطوط در سال 1365 طراحی و ساخت مدل جدید مینی‌بوس 508 با ظرفیت 21 نفر در مدل‌های سقف بلن

د و معمولی در دستور کار قرار گرفت و خط جدید تعویض اطاق مینی‌بوس راه‌اندازی شد. محصول جدید این کارخانه به نام مینی‌بوس 309 سقف بلند تحت عنوان “سینما سیار” طراحی و در تاریخ 30/6/1369 اولین نمونه آن تولید شد.
همزمان با تولید کامیونت دو کابینه بنز در آلمان، طراحی و ساخت کامیونت دو کابینه بنز 309 در این کارخانه آغاز شد و در تاریخ 27/3/1371 اولین نمونه آن تولید شد. این کامیونت دارای ظرفیت 1+6 نفر سرنشین و ظرفیت حمل 3500 تا 4000 کیلوگرم بار است. مینی‌بوس 309 سقف بلند تحت عنوان “کاروان طرح سوتراک” طراحی و در تاریخ 4/5/1371 اولین نمونه آن تولید شد.
محصول جدید کارخانه مینی‌بوس سازی با نام “کاروان پارک” به منظور ارائه در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، با استفاده از موتور و شاسی مینی‌بوس 508 سقف بلند و در تاریخ 16/6/1371 اولین نمونه آن تولید شد. مینی‌بوس 508 سقف بلند تحت عنوان “طرح جدید” طراحی و در تاریخ 13/12/1372 اولین نمونه آن تولید شد
ساخت اتوبوس
تولید اتوبوس در این کارخانه، از سال 1342 با ساخت اتوبوس مدل بنز (او.پی) تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان آغاز شد. در سال 1349 با بهره‌برداری از خط جدید اتوبوس‌های مدل 302 مرسدس بنز ظرفیت تولید به 6 دستگاه در روز افزایش یافت. به منظور نوسازی کارخانه اتوبوس‌سازی و بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و برای افزایش کیفیت و تعداد اتوبوس با استانداردهای جدید از سال 1361 پروژه افزایش تولید اتوبوس زیر نظر سازمان مهندسی ایران خودرو در سالنی به مساحت 48000 مترمربع آغاز و سپس کار با نظارت سازمان گسترش

و نوسازی صنایع ایران ادامه یافت ودر اواسط سال 1365 اجرای طرح با مدیریت جدید دوباره زیر نظر ایران خودرو قرار گرفت و در فروردین ماه سال 1367 سالن جدید پروژه افزایش تولید اتوبوس افتتاح و تولید خود را آغاز نمود. هدف این پروژه افزایش تولید اتوبوس روزانه از 8 دستگاه در انواع شهری، بین شهری و دولوکس و همچنین تعداد چهار دستگاه شاسی مجهز به نیروی محرکه به منظور واگذاری به واحدهای مستقل اطاق‌سازی بوده است.
به علت قدیمی بودن اتوبوس‌های شهری تولیدشده مطالعه و تحقیق برای ساخت اتوبوس شهری جدید از سال 1367 با همکاری مرسدس بنز شروع و در نتیجه در نتیجه دوم سال 1368 (پ

س از 5/1 سال مطالعه) اولین نمونه آن در معرض دید نمایشگاهی قرار گرفت. در طی سال‌های 69 و 1368 آزمایشات مختلف روی شاسی و قوای محرکه نمونه انجام شد و سپس عملیات آماده‌سازی و ساخت تولید در طول سال 1370 انجام گرفت و از آبان‌ماه 1370 خط تولید شاسی این اتوبوس تولید آزمایشی خود را آغاز و به مرور با تکمیل ساخت و نصب تجهیزات خط کامل نیز به بهره‌برداری رسیده است.

کارخانه موتورسازی
کارخانه موتورسازی شرکت ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور و نیم موتور 1600 و 1725 دو کاربراتور با مساحت 25917 مترمربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال 1350 تأسیس شد. تولید قطعات ششگانه موتور پیکان 1600 (سیلندر، سرسیلندر، اگزوز، فلایول، کفی یاتاقان، دنده میل سوپاپ) در کارخانه ریخته‌گری و تراشکاری این قطعات و مونتاژ آنها به همراه سایر قطعات در کارخانه ماشین شاپ در مهرماه سال 1353 افتتاح و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (از سال 1358 تا 1363) با وضعیت مشابه تولید ادامه داشت و از سال (1364 تا 1367) عمده فعالیت‌ها را تولید قطعات دفاعی تشکیل می‌‌داد. در اوایل سال 1370، برنامه چهارساله مجتمع موتورسازی در زمینه ساخت موتور پیکان 1600 به تصویب رسید و زمینه‌های اجرایی آن فراهم شد.

لازم به یادآوری است پس از گذشت 16 سال علاوه بر تولید قطعات یادشده، در راستای اجرای پروژه تولید پیکان 1600 از سال 1371 این کارخانه اقدام به تولید قطعات دیگر پیکان 1600 از جمله کاسه چرخ، دیسک ترمز، توپی چرخ و منی منیفولد هوای پیکان نمود. قابل ذکر است که این قطعات به صورت انبوه مطابق با استاندارد تالبوت تولید می‌شود.
پس از تعطیل شرکت تالبوت، به علت عدم تأمین قطعات لازم، خط مونتاژ موتور این کارخانه در سال 1369 نیز متوقف شد. پس از توقف خط مونتاژ در سال 1369، برنامه کوتاه مدت به اجرا در آمد. براساس این برنامه عمده فعالیت‌ها بر تولید قطعات شش‌گانه چدنی شامل بدنه موتور، سرسیلندر، فلایویل، اگزوز، کفی یاتاقان و دنده تایمینگ، قرار گرفت. علاوه بر آن تولید قطعات

ی مانند میل مندل، واسطه سیبک، میل فرمان، قالپاق سوپاپ مینی‌بوس، میکسر موتور گاز سوز و عملیات تکمیلی شیربخاری نیز قالب این برنامه به اجرا درآمد. از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مقطع نصب و راه‌اندازی کارگاه CNC تجهیز خط مونتاژ موتور 405 بود که با موفقیت به انجام رسید.
با هدف تثبیت نسبت سوخت به هوا در موتورهای مختلف، افزایش راندمان حجمی، کاهش آ

لودگی گازهای اگزوز، جذب حداکثر انرژی احتراق و استفاده از بنزین بدون سرب بهینه‌سازی موتور پیکان در دستور کار کارخانه موتورسازی قرار گرفت.
پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی در زمینه امکان‌پذیر نمودن خط مونتاژ موتور پیکان، برای مونتاژ موتور پژو 405، در سال 1372 یک خط مونتاژ مکانیزه در کارخانه موتورسازی ایجاد شد. با این تجهیزات میزان خروجی خط مونتاژ موتور به تعداد 77 دستگاه موتور 405 در یک شیفت 12 ساعته همزمان با مونتاژ 140 دستگاه موتور 1600 افزایش یافت.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید