برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ‌ تحت word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ‌ تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ‌ تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ‌ تحت word :

رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS

رویکرد مدل ‌سازی REA برای تدریس AIS

چکیده: اولین بار در مورد مدلREA در سال 1982 در Accounting Review به عنوان چارچوبی برای ساخت سیستم های حسابداری در محیطی با داده های به اشتراک گذاشته شده (شبکه ای) درون شرکت ها ویا بین شرکت ها بحث شد. ویژگی اصلی مدل این است که به صورت معنایی (تفسیری) ورودی‌ها و خروجی‌های یک فرآیند تجاری را نشان می دهد. کلمه مخفف REA از آن ساختار الگویی که شامل منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی، و عوامل اقتصادی است، گرفته شده است.

همزمان با انتشار تحقیقات در زمینه REA ، این مدل، به عنوان چارچوبی برای تدریس AIS ابتدا در دانشگاه ایالت Michigan و سپس به تدریج در دیگر دانشگاه‌ها و کالج‌ها استفاده شد. در شکل گسترده، مدل REA ، تدریس ساختار معاملات حسابداری، خصوصیات خط‌مشی تجاری و تعهدات، مهندسی فرآیند تجاری و ساختار زنجیره ارزش شرکت را تفکیک می‌کند. از سال 2003 مدل‌سازی REA در دوره‌های گوناگون AIS و در کتاب‌های درسی گوناگون AIS، هم در ایالات متحده و هم به صورت بین‌المللی به کار گرفته شد.

واژه‌های کلیدی: مدل حسابداری REA، مدل‌سازی معنایی پدیده‌های حسابداری، سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری، فلسفه وجود موسسهREA.
منشاء رویکرد REA

ما یک پایگاه داده‌ به عنوان یک مدل از دنیای فیزیکی توسعه یافته تعریف خواهیم کرد (Abrial (1974-1973)) ، وقتی من ابتدا این نقل‌قول را در کلاسهای فارغ التحصیلی علوم کامپیوتر در دانشگاه Massachusette (UMASS) در سال 1975 خواندم، بیدرنگ کاربرد آن در سیستم پردازش عملیات حسابداری به ذهنم رسید. دنیای تئوری پایگاه داده ، در آن زمان در میانه عمر طلایی‌اش بود. نظریه‌‌های codd در مورد سیستم‌های رابطه‌ای (1972ـ1970) و هنجارسازی ترکیبی (syntactic normalization) (1972) تأیید بیشتری نسبت به طبقات قدیمی‌تر پایگاه‌های اجرایی مثل شبکه سیستم‌های سلسله مراتبی از نظر ملاحظات منطقی و مفهومی داشت، مقاله سال ((1974)(Abrial ظهور منشأ پایگاه داده‌های معنایی را نشان داد که پس از انتشار مدل موجودیت‌های smith,chen در سال 1976 و نظریات خلاصه‌سازی داده‌های smith در سال 1977 به اوج رسید.

برای من در UMASS مشخص شد که پایگاه داده‌های حسابداری آتی، رابطه‌ای خواهد بود و اینکه آنها با معانی درونه‌ای (embeded semantics) و به شکلی دقیق (strict typing) طراحی خواهند شد.

در دوره‌های 5 تا 6 ساله بعدی، من تعدادی مقاله در مورد سیستم‌های حسابداری رابطه‌ای با مضمون قوی نوشتم (1982، 1980، 1979، 1978، Mc Carthy) که یک جریان تحقیقی بود که با معرفی مدل REA درسال 1982 درAccounting Review به اوج رسید. در آنجا REAبه عنوان چهار چوبی برای ساخت سیستم‌های حسابداری در یک محیط، با داده‌های به اشتراک گذاشته شده، چه درون شرکت‌ها و چه بین شرکت‌ها به ذهن رسید. ویژگی‌ اصلی مدل این است که به صورت معنایی ورودی‌ها و خروجی‌های یک فرآیند تجاری را بیان می‌کند. کلمه REA از آن ساختار الگویی که شامل منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی و عوامل اقتصادی است، گرفته شده است.

چارچوب معنایی در حال حاضر گسترده شده تا خلاصه ای از شناسایی خصوصیات تعهدات منابع آتی را درباره منبع و زنجیره ارزش در بر بگیرد بنابراین (با توجه به این) ، مفهوم اصلی 1974 Abrial (بدست آمده از نقل‌قول قبلی)، برای حسابداری به کار برده شده و به صورت زیر گسترده شده است.
پایگاه داد‌ه‌های حسابداری مدلی است از واقعیت در برگرفته یک شرکت تجاری رشدیافته که شامل مجموعه پاسخگویی در مورد عملیات گذشته، مجموعه‌‌ای از تعهدات و ادعاهای فعلی و مجموعه‌ای از طرح‌ها و سیاست‌های آتی می‌باشد.

REA همچنان که در سال 2003 عنوان شده چارچوبی بسیار توسعه یافته است و در واقع یک مدل پیشنهادی برای استانداردهای معاملات تجاری الکترونیکی متعدد است (David et al 2002-Geerts ,Mc Charthy 2003) . علاوه براین مدل‌سازی REA در تعداد زیادی از دوره‌های AIS و در کتاب‌های درسی گوناگونی از AIS به طور برجسته هم در ایالات متحده آمریکا و هم در سطح بین‌المللی نشان داده شده است. بعضی استفاده‌های محدود شده ازREA در دوره‌های حسابداری مقدماتی و کلاس‌های پایگاه داده‌های MIS مقدماتی ایجاد شده است.( David Maccracken, Reckers 2003: Trimmeretal 2002)

این مقاله عناصر و نظریه‌های مدل REA را بازبینی می‌کند. و توضیح می‌دهد که چطور آن مفاهیم در تدریس AIS استفاده می‌شود. بخش دوم مقاله ویژگی‌های اساسی پایگاه داده‌های رابطه‌ای و مدل‌سازی معنایی را مورد بازبینی و تجدید نظر قرار می دهد. در دنباله من مثال‌های اساسی می‌آورم برای تجدیدنظر در مورد 3 مرحله مجزا از رشد مدل REA که نهایتاً برای تدریس استفاده شده است: 1ـ مجموعه‌ای از ویژگی‌های اساسی‌اش ؛ 2ـ روند افزایشی زنجیره‌ ارزش

مؤسسه تجاری و تفکیک آن برای گردش کار و خصوصیات وظایف؛ 3ـ بسط آن به تعهدات و انواع آن. من این موارد اولیه را در بخشی که درباره چگونگی استفاده از REA برای تدریس رشته خودم توضیح می‌دهم ، درکارگاه تابستانی دانشگاه ایالت (MSU)Michigan و در انجمن حسابداری آمریکا (AAA) ،برای شروع تدریسAIS دنبال می کنم. من این مقاله را با پیشنهاداتی در ارتباط با رشد انجمن پژوهشگران AIS به اتمام می‌رسانم , که این انجمن مدل‌سازی معنایی پدیده‌های حسابداری را به عنوان جزء اساسی تدریسشان به حساب می‌آورند.
پایگاه داده‌های رابطه‌ای و مدل‌سازی معنایی

 

سیستم‌های پایگاه داده‌های تجاری کنونی،شامل سیستم‌های کوچک‌تر Access) (Microsoft و نیزسیستم‌های بزرگتر (Oracle client-server editions) گرایش زیادی دارد به ساختارهای رابطه‌ای مدنظر. Codd این مطلب را بیش از 30 سال پیش(در سال 1970) در یکی از مهمترین مقالات علمی کامپیوتر که تاکنون نوشته است تجسم کرد. داده‌های ساختار سیستم‌های رابطه‌ای به عنوان یک جدول مسطح، همچنانکه که در شکل 1 درباره یک مجموعه محدود از “نقاشان” و “نقاشی‌ها” نمایش داده شده است می‌باشد.

جدول نقاشان دو سر ستون دارد و 6 ردیف از داده‌های واقعی که در مورد 6 هنرمند است؛ جدول نقاشی نیز دوستون و 8 ردیف دارد که بیان‌کننده بعضی از آثار هنرمندان است.

ستون‌ها غالباً صفات (attributs) نامیده شده است. سر فصل NAME کلید اولیه / منحصر به فرد را نشان می دهد (Primerykey) . برای کلید اولیه نمی‌توان مقادیر تکراری به کاربردولی برای سایر خانه‌ها استفاده تکراری از مقادیر مجاز است. (یعنی صفاتی که مجاز به استفاده تکراری هستند در یک خانه با محدودیتهای استاندارد، قابل استفاده نیستند.) و این بین سیستمهای رابطه‌ای و متغیر ساختارهای سیستم قبلی تفاوت ایجاد می‌کند.

پیکان‌های دوطرفه شکل 1 به طور غیررسمی نشان می‌دهد که نقاشان و نقاشی‌ها مرتبط شده‌اند، اما آنها قسمتی از مکانیزم‌های پایگاه داده‌های رابطه‌ای نیستند. ارتباط بین جداول در یک کاربرد واقعی به وسیله محاسبه و ذخیره ارزش‌ها (مقادیر )کلید متفاوت در همان ردیف متأثر شده است، بنابراین نشان داده شده است که دو مورد (مثل ‌، Guernica, Picasso) رابطه ای با یکدیگر دارند.برای پایگاه داده‌ها در شکل 1 من می‌توانم یک ارتباط بین نقاشان و نقاشی‌ها به یکی از طرق زیر ایجاد کنم: (1)فرستادن کلید نقاش به طرف جدول نقاشی، که در نتیجه ستون سومی ایجاد می‌شود.

یا (2)فرستادن کلیدهای هردو جدول با هم به جدول سوم که Artist for(پدیدآورنده) نامیده می‌شود که مثال‌های این دو به صورت مجزا نشان داده شده است. انتخاب کار ا و موثر بین این دو گزینه، اغلب یک موضوع برای کلاس‌های AIS است که خارج از محدوه بررسی من است.

کار اصلی تئوری‌ هنجارسازی یک رویکرد از پایین به بالا برای طراحی است. زیرا پایگاه داده‌ها را به وسیله تجزیه جدول‌های بزرگ به جدول‌های کوچک‌تر از طریق قوانین علت و معلولی ایجاد کرده است (1977Everest, weber). در مقابل رویکرد معنایی یا از بالا به پایین برای طراحی- که ابتدا به وسیله chen به طور کامل ارائه شد- با تجزیه و تحلیل واقعیت طراحی شده برای انواع گوناگونی از موضوعات (مثل افراد، اشیاء، فعالیت‌ها و مفاهیم) و سپس طراحی نموداری از

موجودیت‌های مستقل شناسایی شده را همراه با اتصالات یا روابط نامبرده‌شان در قالب یک جدول ارائه می‌کند. (1979 Mc Carthy). یک طراح پایگاه داده‌های معنایی همیشه یک نمودار ارتباط موجودیت‌ها را همانطور که در شکل 2 نشان داده شده، قبل از طراحی گزینه‌های شکل 1 ارائه می‌کند. این نمودار در زمینه مدل‌سازی از بالا به پایین است، جایی‌که مدل REA بزرگترین منافع تدریسش را فراهم می‌کند. که آن رویکردبعدا بحث می‌شود.
اجزاء مدل REA

الگوی اساسی REA
در یک طراحی پایگاه داده‌های معنایی (و همچنین در تجزیه و تحلیل روابط نزدیک یک طراحی هدف گرا)، سخت‌ترین گام همیشه اولین گام است: شناسایی درست یک لیست از موجودیت‌های پیشنهادی (یا موضوعات یا طبقات) که برمبنای بقیه تجزیه و تحلیلها‌ ست. مدل‌سازی موسسات تجاری از مثال هنرمنددر شکل 2 که مثال نسبتاً مربوطی بود، سخت‌تر است. برای غلبه بر مشکلات مدل‌های تجزیه و تحلیلی موجود (1995 coad؛ 1996 Hay 1997 Fowler) مدل حسابداری REA این کار را در یک دهه انجام داد. اما چارچوب اساسی مجموعه به هم‌پیچیده منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی و عوامل اقتصادی‌اش واقعاً یک اجتماع پیچیده از بعضی از آن الگوهاست که در دهه 90 ظاهر شد. بزرگ‌ترین تفاوت این بود که الگوی REA زیربنای نظری خیلی قوی‌تری دارد، زیرا باید مقالات مشابه و هم‌پایه خود را پشت‌سر گذاشته باشد و از آنها جلوتر باشد.

شکل 3ـ مدل را در اساسی‌ترین شکل‌اش توضیح می‌دهد (ص564 و 1982 Mc Carthy) به عنوان اینکه این شکل از دیدگاه موسس واحد تجاری به وجود آمده است. REA یک الگو برای همکاری واقعی (جایگزینی یا اختیار یک انتقال داخلی) بین موسس و شریک تجاری است , که در آن او کنترل بعضی منابع ارزش را واگذارمی‌کند (حق امضاء نیمی از مبادلات بالا رابه وی “می دهد”.) در عوض برای دیگر منابع دارای ارزش بیشتر ( نیمی از حق امضاء مبادلات را”می گیرد”) . انواع موجودیت‌های شکل 3 (As, Es, Rs) مهم هستند، اما تأثیرات ساختاری روابط تقریباً مهم‌تر هستند. (1997 Dunn, Mc Carthy). ارتباطات گردش سهام مربوط به جریان به داخل و خارج یک طبقه از منابع هنگامی‌که ارتباط (linkهای) دوطرفه، منطق اقتصادی را برای مبادلات جسورانه اداره می‌کند.

شکل 4 یک مثال از چرخه درآمدی الگوی REA را توضیح می‌دهد که در آن موسس سازنده کلوچه، است که کالایش را به مشتری می‌فروشد و مشتری کسی است که هزینه اش را بعداً پرداخت می‌کند و کسی است که با موسس معامله می‌کند، که این موسس از طریق گروه‌های مختلف کارکنان سرویس‌‌دهی کامل انجام می‌دهد (فروشنده و صندوق‌دار). نتیجه‌گیری به صورت شکل 4 از شکل 3 نوعی از مشکل (I) REA را نشان می دهد که در امتحانات برای دانشجویان بیش‌تر مطرح است. من سعی می‌کنم که به آنها الگوی شکل 3 را آموزش دهم و سپس فهرستی از ویژگی‌های یک شرکت به عنوان مثال می‌آورم واز آنها می‌خواهم که راه‌حلی شبیه شکل 4 ایجاد کنند.

شکل 5 قسمتی از مدل چرخه درآمد را توضیح می‌دهد به عنوان اینکه آنها در واقع در یک پایگاه داده‌های رابطه‌ای واحد تجاری بزرگتر ذخیره شده‌اند. من در شکل 5 ، 4 جدول آورده‌ام دو تا از موجودیت‌‌ها و دو تا از ارتباطات شکل 4 را در آن ایجاد کرده‌ام (به علت گستردگی مطالب فقط دونمونه از موجودیت‌ها تشریح گردیده است.)

مخاطبان حسابداری افرادی نیستند که آشنا به پیچیدگی‌های پایگاه داده‌های رابطه‌ای باشند که بتوانند واقعاً فهمشان را از پایگاه داده جزئی شکل 5 بررسی کنند تا ببینند که آیا آن معنی تجاری را که می‌خواهند ,می‌دهد یا نه. برای مثال اینجا بعضی سوال‌های ساده حسابداری و بازاریابی وجود دارد:
1ـ چرا مبالغ دلاری فروش صورت حساب I-1 جمعاً 75/14 دلار است؟

2ـ آیا مشتری C-888 برای همه کلوچه‌های بادام زمینی که در دومjuly خریده پرداخت می‌کند؟
3ـ آیااین طور بنظر می رسدکه مشتریC-999 الگویی را در خرید کلوچه‌هایش نشان می‌دهد؟
4ـ حساب‌های دریافتنی افراد چقدر است؟

من دریافتم این نوع از سوالات می‌تواند برای تشریح در کلاس‌های اصول حسابداری برای دانشجویان سال دوم موثر باشد که چگونه ارقام گزارش شده حسابداری را از جداول REA اتخاذ کنند.من دریافتم که وقتی هم زمان و هم تکنولوژی داریم، ارزش دارد که چنین مجموعه کوچکی از جداول را در یک سیتم پایگاه داده‌ها شبیه مایکروسافت Access اجرا کنیم و اجازه دهیم دانشجویان پاسخهایشان را با استفاده از پرس‌و‌جو (Query) بگیرند.

همچنین مخاطبان باید بدانند که بانک‌های اطلاعاتی برای اینکه همه ارقام حسابدای مالی مورد نیاز برای اهداف گزارشگری خارجی را تأمین کنند، باید همه چرخه‌های موسسه تجاری را شامل شود. تمام تکنیک‌هایی که برای ایجاد یک دفتر کل مجازی از بانک اطلاعاتی REA لازم است، در تعدادی از مقالات اجرایی و نظری توصیف شده است. (David etal 2001؛ 1986 و 1983 Gal, Mc Carthy؛ 1982 Mc Carthy) این کار همیشه آخرین پروژه کامپیوتری من در سطح دانشجویان سال سوم دوره AIS است در MSU ، بانک اطلاعاتی یک شرکت خاص را برای این اهداف ذکر شده بسط می‌دهیم که بسته نرم‌افزاری vehicle نامیده می‌شود (David, Mc Carthy 2003) که هر مدرس AIS ممکن است برای استفاده آن را درخواست کند.

 

REA به عنوان یک الگوی فرآیند تجاری و اجزاء زنجیره ارزش

دو تا از بزرگترین پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات دهه 1990، ابتکار مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری و ورود سیستم‌های ERP (طراحی منابع موسسه تجاری) بود. (David, Mc Carth, Sommer 2003) به دلایل زیادی این تکنولوژی‌ها استفاده از مدل REA را تسهیل می‌کند، زیرا الگوی اساسی‌اش همان بعد از ساختار اقتصاد خرد را دارد.

شکل 6 توضیح می‌دهد که چطور مدل REA چارچوب‌های بنیادی را به وسیله تعریف یک فرآیند تجاری و یک زنجیره ارزش موسسه تجاری برای این دو تکنولوژی طراحی می‌کند. تعریف فرآیند تجاری توسط Hammer وChampy (ص 35 و 1993) بود در حالی‌که افراد ذیل روی تعریف زنجیره ارزش به یک توافق رسیدند.(1997( Mc Carthy و Greets و (1989) Morris و Hergert و (1967) Ijiri و (1985) porter . هر فرآیند تجاری که توضیح داده شده، مجموعه ای از ورودی‌ها (منابع اقتصادی

مصرف شده یا واگذارشده) و مجموعه ایاز خروجی‌ها (منابع اقتصادی گرفته شده یا بدست آمده) را داراست. هدف از ارتباط فرآیندهای تجاری به صورت از چ

پ به راست این است که ارزش افزوده مجموعه کلوچه‌های متعلق به آخرین مشتری را جمع‌بندی کند برای مثال برای یک زنجیره ارزش بزرگتر از آنچه اینجا می‌توان توضیح داد. صفات کلوچه‌ها شامل این موارد است: طعم آن طبق دستور پخت، ضمانت تازگی آن، سالم‌بودن آن و تحویلش به مشتری جلوی در. هر یک از اجزاء انتهایی مجموعه ارزش محصول باید سرانجام قابل ردیابی به ابتدای جریان فرآیند تجاری، در زنجیره ارزش باشد. (یا متناوباً، زنجیره تأمین)

بیان چرخه درآمد در نیمه راست شکل 6 باید به عنوان یک توصیف خلاصه مدل ارائه شده در شکل 4 و پایگاه داده‌های رابطه‌ای جزئی شکل 5 تصور شود. برای کمک به درک این فرآیندهای خلاصه Greets , Mc Carthy (1999 و 1997) یادداشت خلاصه‌ای از REA را به منظور توضیح زنجیره ارزش موسسه تجاری همانطور که در شکل‌ 7 توصیف شده است ارائه کردند .

با اندکی توجه می‌فهمیم که هر فرایند تجاری به عنوان یک بیضی یا دایره است که فلشهای ورودی، منابع مصرف شده توسط فرایند را مشخص می‌کند و فلشهای خروجی، منابعی را که تولید یا کسب می‌شود مشخص می‌نماید.عاملین پنهان هستند. فعالیتهای اقتصادی خرید و یا مصرف اصلی , به حباب‌هایی تشیبه شده‌اند همانطور که اغلب هر فرآیند جدا از هم رخ می‌دهد، انتخاب فعالیت برای توصیف یک تصمیم است. این نظریه در اینجا مدنظر ما نیست ولی

Geerts, Mc Carthy(2002) در مورد آنها به طور وسیع بحث می‌کنند. علامت + و ـ تشریک مساعی (بده بستان) را نشان می‌دهد، ولی گاهی اوقات در جایی که فلش‌های هدایت‌کننده جریان ایجاد ارزش افزوده وجود دارد، از قلم می‌افتند. وقتی از دانشجویان خودم خواستم که در امتحان یا در یک پروژه کامپیوتری (معمولاً به عنوان یک تکلیف) زنجیره ارزش ایجادکنند ، از آنها خواستم که تا می‌توانند جزئیات بیشتری را در قالب استاندارد (قراردادی) درآن بگنجانند، که در نتیجه آن

می‌توانم منطق ایجاد‌کنندگان آن را دنبال کنم چرخه مالی که در رأس آن جریان وجه نقد است، نیاز دارد تا عوامل تولیدی را بدست آورد که در سمت چپ فرآیند نشان داده شده است. عوامل تولیدی شامل امکانات، خدمات و تکنولوژی به علاوه مواد اولیه (چرخه خرید حسابداری سنتی) و کار (چرخه حقوق و دستمزد حسابداری سنتی) می‌باشد. حمل ونقل، تولید و قراداد خدماتی به عنوان فرآیند تبدیل توصیف شده‌اند که نزدیک وسط نمودار می‌باشند، در حالی‌که چرخه درآمد (رجوع به شکل 4 و 5) جریان را در قسمت راست پایینی به وسیله برگشت وجه نقد به منبع مالی در چرخه تکمیل می کنند.

من برای مخاطبانی که مجذوب چشم‌انداز به کارگیری REA،و ساختار زنجیره ارزش شده اند , به عنوان بخشی از دستورالعمل حسابداری شان پیشنهاداتی دارم. برای چند دوره اولیه REA اغلب مدرسان جدیدفقط برروی به کارگیری چرخه‌های خرید، حقوق و دستمزد و درآمد تمرکز می‌کنند, زیرا منطق ایجادکنندگان در آنجا آسان‌ترین است، و معرفی و نشان‌دادن مشکلات ,حداقل دشواری را جهت حل کردن برای دانشجویان دارد. هر نوعی از فرآیندهای تبدیل برای فهمیدن و تدریس مشکل است، بنابراین من در دوره هایم آن را به تأخیر می‌اندازم. معاملات جزئی‌تر تبدیل ,به علت محدودیت زمانی در بسیاری از کلاس‌های

سیستم‌هایی که متمایل به REA است، از قلم افتاده است.
نهایتاً در این بخش لازم است که اشاره کنم به مشکلات و سختی‌های مربوط به تدریس اجزاء فرآیند و خصوصیات گردش کار. در دوره‌های AIS این اغلب بدان معنی است که مستندات، فعالیت‌ها و کارهای تجاری را با هم ارتباط دهد، در چارچوب ارزش افزوده، با مدل‌سازی معنایی که با ابزارهایی مثل فلوچار‌تهای سیستم، نمودارهای گردش داده‌ها (DFD) و به تصویر کشیدن فرآیند انجام می‌شود. اغلب تمامی مدرسان AIS چنین مستنداتی را تدریس می‌کنند، ولی خیلی کم‌تر از ما قادر هستند که به صورت بسیط برای دانشجویان شرح دهند.

ـ چرا بعضی فعالیت‌ها در پایگاه داده‌های یک شرکت به طور کامل نمایش داده می‌شود, درحالیکه برای سایر فعالیت‌ها این‌طور نیست (مثلاً چرا حمل سفارشات به عنوان یک جدول رابطه‌ای بیان شده ولی بسته‌بندی آنها نه؟)؛ و
ـ در کجا فعالیت‌های تجاری موقتی و بی‌قاعده مفهوم اقتصادی ایجاد می‌کند و یا حتی در کجا عملکرد بعضی امور از نقطه‌نظر ایجاد ارزش افزوده اساسی‌ و ضروری است. (به عنوان مثال چگونه ما فعالیت‌های یک کمیته اعتباردهی (loan screen) را برای مشتریان حساب کنیم؟)


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید