
پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان تحت word دارای 92 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان تحت word
چکیده
فصل اول
کلیات پژوهش;
مقدمه
طرح مسأله
ضرورت و اهمیت پژوهش;
اهداف پژوهش
پرسش پژوهش
فرضیههای پژوهش
متغیرهای پژوهشی
تعاریف پژوهشی
1- شیوه سهل گیر
2- شیوه مقتدرانه
3- شیوهی استبدادی
رشد اجتماعی
فصل دوم
مقدمه
الف )رشد اجتماعی
رشد اجتماعی در دورانهای مختلف
مرحله اول
مرحله دوم
مرحله سوم
رشد اجتماعی در دورهی پیش دبستانی
رشد اجتماعی کودک در دبستان
رشد اجتماعی در دوره نوجوانی
اهداف رشد اجتماعی
نظریههای یادگیری اجتماعی « بندورا»
مطالعات عروسک بوبو
تاریخچه فرزند پروری
شیوههای فرزند پروری از نظر باوم مریند
شیوه مقتدرانه
شیوه سهل انگاری
شیوه خودکامه
اقتدار منطقی
مردم سالار
دستوردهنده
استبدادی - آمرانه
غیر متعهد
نظریههای مربوط به شیوههای فرزند پروری
نظریه اریکسون
مرحله اول
اعتماد در برابر عدم اعتماد
مرحله دوم
استقلال عمل در برابر شرم و تردید
مرحله سوم
ابتکار در برابر احساس گناه
مرحله چهارم
تحقق عمل در برابر احساس کهتری
مرحله پنجم
احراز هویت در برابر پراکندگی نقش
مرحله ششم
دیگر آمیزی در برابر مردم گریزی یا انزوا طلبی
مرحله هفتم
پدیدآورندگی در برابر راکد ماندگی
مرحله هشتم
شکستگی و رشد یافتگی در برابر نومیدی
پژوهشهای انجام شده در خارج کشور
فصل سوم
روش پژوهش;
مقدمه
جامعه آماری پژوهش
نمونه و روش نمونهگیری
ابزار پژوهش
روایی
پایایی
تهیهی نسخهی فارسی
نمره گذاری
پایایی
اعتبار
روش جمع آوری دادهها
روش آماری
تحلیل داده ها
فصل چهارم
مقدمه
فصل پنجم
نتایج پژوهش;
بحث و نتیجه گیری
محدودیت های پژوهش
پیشنهادها
فصل ششم
خلاصه پژوهش
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان تحت word
1- احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( 1380) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس
2- ای برک ، لورا ( 1381) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران
3- اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 1379)
4- پاشا شریفی ،حسن ( 1384) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد
5- دلاور ، علی ( 1381) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته
6- شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( 1382) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت
7- شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( 1385) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش
8- صاحب الزمانی ، زهرا ، بررسی رابطه هوش ، وضعیت خانوادگی و رفتار والدین با افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ، شهرستان اراک ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 75-74)
9- فرگوسن ، جرج ، تاکانه ، یوشیوتا ( 1380) ، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، ترجمه دکتر علی دلاور ، سیامک نقش بندی ، نشر ارسباران
10- ماسن ، پاول هنری و همکاران ( 1380) رشد و شخصیت ترجمه :مهشید یاسایی ، تهران ، نشر مرکز کتاب ماد
11- میلانی فر ، بهروز ( 1386) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی ، تهران ،نشر شمس
مقدمه
در عصر حاضر که همه چیز با شتاب در تغییر و تحول است دامنهی دگرگونی به کانون خانواده نیز نفوذ کرده است و روابط انسانی را در شبکهی ارتباطی خانوادگی به شدت تحت تاثیر قرار داده است ، به گونهای که گاهی پدران و مادران پاسخ روشنی برای مسائل اخلاقی و تربیتی خود و فرزندانشان نمی یابند و مضطربانه از خود می پرسند اکنون چه باید کرد ؟
در خانواده است که کودک نخستین چشم انداز پیرامون خود را به دست می آورد و احساس وجود میکند رو در واقع روابط صمیمانه اعضای خانواده است که در تکوین رشد و شخصیت کودک و نوجوان تاثیر میکند .( پارسا ، 1376)
روان پزشکان معتقدند جبر و زورگویی تار و پود حیات کودک و استعدادهای فطری او را به هم میریزد ، و برعکس عشق و محبت والدین و آموزگاران باعث تعادل رشد دستگاههای عصبی مرکزی و در نتیجه در حالتهای روانی او میشود (میلاد فر ، 1370)
والدین خشک و غیر منطقی و بیش از حد سختگیر که از قبول هرگونه دلیل برای رعایت مقررات سرباز میزنند و میتوانند سبب اختلالهای شخصیت در کودکان گردند
از طرفی تسلیم شدن والدین نسبت به خواستههای کودک نیز می تواند موجب اختلال در شخصیت کودک شود ، نگرش گرم یا سرد والدین میتواند باعث سازگاری یا ناسازگاری فرزندان در آینده باشد .( پارسا ، 1376 )
الف )رشد اجتماعی
رشد اجتماعی به معنی تکامل روابط اجتماعی فرد است . رشد اجتماعی مستلزم هماهنگی با گروه اجتماعی و پیروی از هنجارها و سنتهای آن است
برای رسیدن به این مرحله از رشد اجتماعی کودک میبایست علایق خود را دگرگون کرده و شیوههای جدید رفتار او فراگیرد و دوستان جدیدی را برگزیند( رشد کودک ، احمدی و بنی جمال 1371) اهمیت رشد اجتماعی و اجتماعی شدن در آن است که هر کس در جامعه به دنیا می آید ، در آن نشو و نمو میکند و جوانی و بزرگسالی و در واقع زندگی خود را در جامعه می گذراند
به این ترتیب فرایند اجتماعی شدن کودک شبیه به خود را دارا می شود ، کودک علامتی به محیط میفرستد در جهت هدف خاص و هنگامی که همسالان یا همبازیهای این علائم را دریافت کردند پاسخ آنها را ارسال میدارند و فرد متوجه میشود تا چه حد مقبولیت دارد
به بیان دیگر واکنش دیگران به او میگوید که چگونه است ، البته ناگفته نماند که تفاوتهای فردی در روابط گروهی اثرات قابل ملاحظهای دارد
در واقع حساسیت کودکان در برابر تاثیرات اجتماعی ، متفاوت است، یعنی گروه در بعضی از کودکان بیشتر از بقیه تاثیر می گذارد
کودک « تنها » یعنی کسی که بیشتر وقت خود را به مطالعه یا اندیشه یا بازی انفرادی می گذراند ، یا در مغازه به پدرش کمک می کند ، در مقایسه با کودکی که رهبر کودک است و بیشتر اوقات خود را با دیگران میگذراند تاثیرات اجتماعی بسیار کمتری دریافت خواهد کرد .( شعاری نژاد ، 1364)
از سوی دیگر تحقیقات نشان میدهد که تاثیر کودکان در یکدیگر از تاثیر بزرگسالان در کودکان زیادتر است ، هر چند این تاثیرات کودکان مدت باشد . این تفاوت به تفاوتهای دو دنیای کودکان و بزرگسالان بستگی دارد
هم چنین دو مقایسه تاثیر معلم یا تاثیر همگنان باز هم گفته میشود تاثیر همگنان در واقع تحقیق نشان داده است که اگر بین خواستههای معلم و همگنان تعارض به وجود آید ، کودکان در این مواقع تسلیم همگنان می شوند
هر چند بهتر است گفته شود ، که تاثیر والدین ، معلمان و همگنان مکمل یکدیگر .( راجرز ، عظیمی ، 1373)
رشد اجتماعی در دورانهای مختلف
اولین رفتار اجتماعی کودک با تفاوت گذاری میان شخص و شیء آغاز می شود ، اما به درستی زمان تشخیص این جدایی را نمیتوان مشخص کرد ، زیرا تنها ملاک قضاوت واکنشهای آنی کودک است که با مشاهده این واکنشها نمیتوان مطمئن بود که چندمین واکنش است .( احدی و بنی جمالی ، 1371)
روان شناسی در بیشتر سالهای قرن حاضر بر روابط کودکان با کسانی که مراقبت از آنها را به عهده دارند تاکید کردهاند و این واکنشهای متقابل را اساس عمده رشد عاطفی و شناختی قلمداد کردهاند
در زمینهی رشد اجتماعی در دوران کودکی ، روانکاوی انگلیسی به نام « جان بالبی» و اتولوژیست امریکایی به نام « هارلو» تئوری را به نام دلبستگی در سال 1958ارائه نمودند
هارلو که بر روی میمونها تحقیق میکرد به این نتیجه رسیدند که نیاز کودک به حضور ما حتی از نیاز به گرسنگی هم مهمتر است
بالبی رفتارهای کودکان از قبیل: خندیدن ، دنبال کردن مادر ، مکیدن سینه ، آویزان شدن کودک به مادر را به عنوان رفتارهای دلبستگی نامید
اهمیت تئوری دلبستگی در این است که ارگانیسم بدن یک سیستم دریافت کننده دارد و یک سیستم عمل کننده که وقتی محرک دریافت میشود وادار می شود آن را دریافت کند و سپس از طریق سیستم عمل کنندهی رفتارهایی را نشان میدهند علاوه بر کارهای بالبی در سال 1970، اینزو ورث [2] ، نظریه بالینی را پذیرفت و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام داد . وی به این نتیجه رسید که نزدیکی به افراد یک عامل ژنتیکی دارد یعنی او پذیرفت که انسان موجودی اجتماعی است
بعد از چندی اینزو ورث چهار مرحله را در فرایند دلبستگی تشخیص داد
مرحله اول
واکنش نامتمایز در برابر انسانها (جواب اجتماعی به شیوهای نامتمایز نسبت به افراد) که از تولد تا سه ماهگی میباشد . در این مرحله عکسالعمل نسبت به محرکهای محیطی غیر انتخابی است
مرحله دوم
تمرکز بر روی افراد آشنا یا تشکیل دلبستگی که از سه تا شش ماهگی می باشد
مرحله سوم
دلبستگی کامل یا تقرب جویی فعال است که از شش تا بیست و چهار ماهگی ادامه داد ، در این مرحله علاوه بر پنج رفتار دلبستگی یک رفتار دیگر نیز اضافه می شود ، به نام رفتار واکنشی
اینزوورث میگوید
بچهها هنگامی که میخواهند محیط را کشف کنند به عنوان پایگاه به مادر نگاه میکنند. محیط را میگردند .سپس به سوی مادر نگاه میکنند تا از وجود او خاطر جمع شوند، دوباره اکتشافات را از سر گرفته و به مادر لبخند می زنند
به نظر وی اگر مادر به لبخندهای کودک جواب بدهد ،مادر تبدیل میشود به یک پایگاه محکم و باعث قوی شدن حس اعتماد به نفس و اکتشافات کودک می شود . در این مرحله انیزو ورث یک صحنه را تصور و به مرحله آزمایش در میآورد
این صحنه که به موقعیت بیگانه معروف است ، دارای هشت مرحله می باشد که در هر مرحله مدت زمان سه دقیقه میباشد. این مراحل به ترتیب
1- مادر و کودک وارد یک اتاق نا آشنا میشوند
2- مادر در اتاق نشسته و کودک آزادانه به اکتشاف میپردازد
3- فرد بیگانه وارد اتاق می شود
4- مادر از اتاق خارج شده و کودک و فرد بیگانه در اتاق باقی میماند
5- مادر در داخل اتاق شده و فرد بیگانه از اتاق خارج می شود
6- مادر از اتاق خارج شده و کودک در اتاق تنها میماند
7- فرد بیگانه به اتاق آمده و کودک و کودکواردر اتاق می باشند
8- فرد بیگانه بیرون رفته و مادر به اتاق باز می گردد
اینزوورث در ارزیابی مراحل فوق سه نوع کیفیت دلبستگی امن ( مطمئن ) گروه B که این کودکان در هنگام ورود مادر به اتاق از او استقبال میکند و نسبت به او اعتماد داشته و به دنبال تماس بدنی با مادر خود می باشند
گروه دوم ؛ گروه کودکان اجتناب کننده هستند ، که دلبستگی آنها ناامن می باشد گروه A نام دارند که این کودکان از تماس با مادر و ارتباط با او به هنگام مراجعت به اتاق اجتناب نموده و از او دوری مینمایند
گروه سوم ؛ گروه کودکان مقاوم و مضطرب گروه C هستند
این کودکان حالتی دارند که هم علاقه دارند به مادر نزدیک شوند و هم از او اجتناب میکنند و در واقع بین رفتارهای آنان تضاد وجود دارد
به عقیده انیزوورث ، کیفیت دلبستگی ، بستگی به توانایی و قابلیت مادر در جواب دادن به علائم فرزندانشان دارد
اهمیت تئوری دلبستگی این است که انسان به طور ژنتیکی انسان اجتماعی است و میخواهد با اطرافیانش رابطه برقرار کند .( پاپالیاواولذر[3]، 1992)
رابطه عاطفی بین کودک و اطرافیان- مخصوصاً در اولین سال زندگی در رشد اجتماعی او نقش تعیین کنندهای دارد ، و نحوه ارضای نیازهای کودک از جمله گرسنگی و تشنگی زیر بنای نگرش آینده او را نست به دیگران مشخص میسازد
مادر عصبانی و مضطرب ،کودک را به طور مناسبی تغذیه نمیکند و با او ارتباط عاطفی مطلوبی برقرار نمیسازد . با ادامه این عمل به تدریج تغذیه و نحوه ارتباط برای کودک ناراحت کننده می شود و دردآور می گردد، چون ارگانیسم به طور طبیعی ، از ناراحتی و درد اجتناب میکند کودک از مادرش احتراز خواهد کرد و این عمل را به افراد دیگر تعمیم خواهد داد . از این رو طرد کودک توسط والدینش تعامل او را با دیگران مختل می سازد . ( سلیگمن و شافر[4] ، شفیع آبادی، 1991)
رابطهی عاطفی بین کودک و مادر و در دومین سال زندگی ، در رشد روابط اجتماعی کودک اهمیت بسیار دارد ، کودک برای آنکه مورد پذیرش اطرافیان واقع شود به تدریج باید توقعات آنان را برآورده سازد ، قوانین و مقررات را رعایت کند
آهسته و بیسر و صدا غذا بخورد و مدفوع و ادرارش را کنترل کند
چنانچه توقعات اطرافیان از کودک نامناسب و غیره منتظره باشد ، کودک نگران و ناراحت میشود و رشد اجتماعی او مختل میگردد .( پاپالیا واولدز )
کودک به واسطه علاقه به والدین ، دختر بچه کفش مادرش را میپوشد و پسر بچه وسایل پدرش را تصاحب میکند
کودک زمانی میتواند از رفتار والدین تقلید کند که شاهد اعمال آنان باشد ، همچنین کودک از تقلید رفتار والدین ، باید پاسخ مطلوب و خوشایندی دریافت کند تا آن را ادامه دهد هر چه پاداش قویتر باشد ، امکان تقلید افزایش مییابد
کودکان نقاط ضعف والدین را میشناسند و از آنها در موارد ضروری خود به خود استفاده میکنند
ارتباط نادرست با کودک ، مشکلاتی را در رشد اجتماعی او باعث میگردد، خواه پندارهی کودک که ارزشیابی آگاهانه و ناآگاهانه او از توانائیها و ضعفهایش است ، بر اثر تعامل با اطرافیان حاصل میشود که بیتوجهی به کودک و ارتباط نامناسب والدین با او ممکن است در کودک احساس بیکفایتی و طرد شدگی به وجود آورد و کودک خود را فردی ارزشمند تلقی نکند
رشد اجتماعی در دورهی پیش دبستانی
کودک به تدریج و کم کم در ارتباط با دیگران ، بر مهارتهای اجتماعی می افزاید ، علیرغم دوره اول کودکی که هم بازیهایش نقش چندانی در زندگی کودک ندارد ،در دوره پیش دبستانی در دبستان دوستان و هم بازیها تاثیر به سزائی دررشد کودک دارند
کودک در رابطه با هم بازیها ، از الگوهای رفتاری آموخته شده در خانواده تبعیت میکند بر اثر آمیزش باهمسالان در مهد کودک و کودکستان و در بیرون از خانه کودک به تدریج پی می برد که برخی از آموختههای مناسب و مقبول نیستند و باید رفتارهای دیگری جایگزین آن شود .( پاپالیا واولدز1992)
مادر ، اولین منبع برای فراگیری رفتارهای اجتماعی کودک است . رابطه درست کودک با مادر باعث میگردد که کودک در ارتباط با دیگران آنچه را که آموخته مورد استفاده قرار بدهد و اگر رابطه کودک با مادر سرد و محروم کننده باشد کودک با دیگران رابطه نامطلوب خواهد داشت . کودکان در دوره پیش دبستانی بیشتر با هم جنسان خود دوست میشوند و در گزینش همبازی ، تشابهات جنسی ، خانوادگی وسنی را مدنظر قرار میدهند
روال انتخاب دوست به تدریج دگرگون می شود ، در آغاز که کودک تعداد زیادی دوست موقت دارد ، به مرور از تعداد دوستان میکاهد و رابطه پایدارتر و عمیقتری با آنان برقرار میسازد و کمتر به مناقشه میپردازد ، کنترل پرخاشگری ،یکی از ملاک های رشد اجتماعی در این دوره است
کودک پرخاشگر ، دیگران را آزار میدهد ، آنان را کتک میزند ، اموال دیگران را تخریب میکند در برابر تقاضای اطرافیان مقاومت میکند و به ناسزاگویی میپردازد
کودکانی که به علت ترس از نتیجه پرخاشگری ، خود را پنهان میسازند ، در موقعیتهایی نظیر بازی با وسایل و اسباب بازیها ، پرخاشگری خود را ظاهر میکند ، به عنوان نمونه کودک ممکن است ناراحتی از مادر را ضمن بازی با عروسکهایش بروز دهد
معمولاً انتظار میرود که پسران بیش از دختران پرخاشگری خود را بروز دهند . شایان ذکراست که ، مهد کودک و کودستانی که امکانات کافی دارد میتواند مهارتهای اجتماعی کودک را افزایش دهد . کودک در این مکانها به یادگیری و تجربه میپردازد و روشهای ارتباط با دیگران را فرا میگیرد و به نکات قوت و ضعف خود پی می برد . مهد کودک و پیش دبستانی را باید ابتکار و اعتماد به نفس کودکان را افزایش ، مهارت های اجتماعی آنها را گسترش دهند و رفتارهای مناسب او را اصلاح کنند ( شفیع آبادی ، 1371)
به غیر از نکات یاد شده ، همانند سازی و بازی نیز در این دوره در رشد اجتماعی کودک اهمیت به سزایی دارند ، برای وقوع همانند سازی خواست کودک و نیز تقویت رفتار توسط اطرافیان ضروری است . کودک از رفتار والدین تقلید میکند چون مورد تشویق قرار میگیرد ، به تدریج به انجام آن عادت میکند
ارتباط مادر با کودک ، نقش ویژهای در همانند سازی دارد ، اگر کودک مورد معیت مادر قرار نگیرد ، برای تقلید از رفتارهای مادر انگیزهای نخواهد داشت . درمقابل اگر مادر رابطه صمیمی و گرمی با کودک داشته باشد ، کودک از رفتارهای او تقلید خواهد کرد
ازاین رو هر چه تفاهم و توافق بین کودک و والدین بیشتر باشد ، همانند سازی کودک سریعتر انجام میگیرد .( ماسن و همکاران ، براهنی 1373)
بازی نیز وسیله مناسبی است که به توسط آن کودک نیز خود را در جهت مطلوب مصرف برساند . مهارتها فرا گرفته شده را تحکیم بخشد ،مشکلات خود را ظاهر بسازد . و نقش افراد مختلف را ایفا نماید . بر طبق اشل ارائه توسط پارتن در سال 1932 ما میتوانیم ، قابلیت های اجتماعی کودک را به هنگام بازی مورد ارزشیابی قرار دهیم
این اشل به نام « اشل بازیهای اجتماعی » نامیده میشود که دارای شش سطح می باشد
1- سطح اول[5]: دراین سطح بچهها بیکار میمانند
2- سطح دوم[6] : در این سطح بازیکردن بین کودکان رایج است
3- سطح سوم[7] : در این سطح کودک بازی نمیکند بلکه به مشاهده و اظهار عقیده میپردازد
4- سطح چهارم[8] : دراین سطح کودک به موازات دیگران بازی میکند
5- سطح پنجم[9]: در این سطح بچهها با هم بازی میکنند ،ولی بازیها قانونمند نیست
6- سطح ششم[10] : در این سطح کودکان با داشتن رهبر و طبق قانون باهم بازی و همکاری مینمایند
البته در بازیهای این دوره ،نقش رفتارهای اجتماعی و نیز برخورد کودکان با یکدیگر در نحوه قضاوت و چگونگی رشد قابلیتهای اجتماعی بسیار مهم میباشد .( حجازی ، 1380)
بر طبق مطالعاتی که در مورد رفتار کودکان پیش دبستانی انجام شده است ،آشکار گشته ، پرخاشگرترین ، کودکان اجتماعیترین آنانند ، هم چنین برطبق تحقیق ، فرایند ریچ و استالین در سالهای ( 1973 و 1975) آن دسته از کودکان که پیش از همه با هم همکاری داشتند سخاوتمندترین بودند و هم چنین پر جرأت تر و اجتماعیتر .( ماسن و همکاران ، 1973)
به طور کلی میتوان گفت ؛ استفاده از مکانیسمهای دفاعی ، حسادت ، ترس ، پرخاشگری بین کودکان در این دوره رواج دارد و رشد اجتماعی به تدریج رفتار کودک رامطلوبتر میسازد و همانند سازی او با والدین در جامعه پذیری بعدی وی نقش قالبی دارد . ( شفیع آبادی ، 1380)
رشد اجتماعی کودک در دبستان
