
پروژه دانشجویی مقاله مالیات بر ارزش افزوده تحت word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مالیات بر ارزش افزوده تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله مالیات بر ارزش افزوده تحت word
مقدمه
تاریخچه ی مالیات بر ارزش افزوده و دولت های ایران و کشورهای دیگر :
نرخ مالیات بر ارزش افزوده
مصرف مالیات بر ارزش افزوده
پیشینه و حال در ایران
پیشینه تاریخی
تعریف جهانی مالیات
انواع مالیات
مالیات بر ارزش افزوده به نفع کیست ؟
مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کیست ؟
تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات
چرا بازاریان از مالیات بر ارزش افزوده نگران شده اند ؟
مزایا و معایب VAT:
مالیات بر ارزش افزوده در ایران
مقدمه
امروزه در گوشه و کنار رسانه ها و مطبوعات از جمله رادیو و تلویزیون ، روزنامه ها ، مجلات و در میان افراد جامعه ، یا حتی روی کالاها عبارت مالیات بر ارزش افزوده زیاد شنیده و دیده می شود
شاید عدم شفاف سازی و نبود توضیحات مکفی دستگاه های ذیربط در این زمینه ، موجب ایجاد نگرشی منفی در میان افراد جامعه و اقشار گوناگون شده است . امری که اگر با آشنایی کامل به سراغ آن برویم بسیاری از باورها و قضاوت های نادرست خاتمه خواهد پذیرفت
بنده نیز فرصت را مغتنم شمرده و با عنایت به این موضوع ، تلاشی را آغاز کرده ام که امیدوارم گامی کوچک در جهت بیان برخی ابهامات اقتصادی بردارم . البته لازم میدانم متذکر شـوم که مـوضـوع مـالیات و عوارض بر ارزش افزوده و توضیح قوانین و تبصره های آن بیش از صدها ساعت نیاز به توضیح و بررسی دارد که به طور حتم این پروژه بیان خلاصه واری از این قانون است
تاریخچه ی مالیات بر ارزش افزوده و دولت های ایران و کشورهای دیگر
مالیات بر ارزش افزوده ،(نام این مالیات مستقیما از زبان آلمانی و انگلیسی اقتباس شده). امروزه در اروپا این مالیات :«مالیات بر فروش» مینامند. مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیم» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید می پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنـده نیـز ضمـن خـریـد اولیـه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمیشود ، اینست که او حق دارد که « مالیات بر ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل « مالیات بر ارزش افزوده » های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد
نمونه معروف چرخش : تاجر یا کشاورز جنگلدار یک کیلوگرم چوب درخت را به بهای 10 ریال به کارخانه کاغذسازی میفروشد و 1 ریال مالیات بر ارزش افزوده کسب میکند. کاغذ تولید شده از دست دهها تولید کننده و بازرگان عبور میکند تا در انتها به شکل یک کتاب با قیمت فروش 50000 ریال (با مالیات نهفته 10 درصدی = 4545 ریال) به سمت مصرف کننده برسد. در این بین خزانه دولت شاید ده ها یا صدها بار مالیات بر ارزش افـزوده کسـب کـرده و بـاید کل مبـالغ تفـاوت ارزش هـای افـزوده دریافتی را به پرداخت کننده ها یعنی همه « ارزش افزاها » که در تبدیل چوب به کتاب سهیم بوده اند ، از جمـله : جنگل دار تا کاغذساز ، شرکت های باربری و ترابری ، شرکت برق ، شرکت آب ، شرکت دفع زباله ، رنگ کاغذساز ، رنگ چاپ ساز ، رنگ کاغذ فروش ، رنگ چاپ فروش ، عمده فروش ها ، چاپخانه کتاب ، شرکت های تبلیغات و تک فروش کتاب بازگرداند ، زیرا مالیات بر ارزش افزوده حقیقی را فقط باید مصرف کننده انتهایی بپردازد. این امر کار اداره های مالیات را بسیار سنگین میکند . به همین خاطر گهگاهی بحث آن شروع میشود که بهتر است این مالیات را از داد و ستدهای بین تولید کننده گان حذف کنند
(نمونه تسویه حساب با مالیات 10 درصدی : 100 ریال خرید جنس + 10 ریال مالیات و افزودن ارزش جنس ; و در انتها 300 ریال فروش با 27/27 ریال مالیات نهفته در بهای فروش . مابه تفاوت قابل پرداخت به خزانه دولت = 27/17 ریال)
100 ریال + % 10 = 110 ریال ! افزودن ارزش (دلالی یا تولید فرق نمیکند)
! فروش به قیمت 73/272 ریال + % 10 مالیات (= 27/27) = 300 ریال
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق میگیرد که در برابر پول ، در داخل کشور داد و ستد میشوند (اقلام صادراتی از این مالیات معاف هستند : ر. ک . Duty – free). مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه ، از جمله تخفیف در نظر گرفته باشند. در بسیاری کشورها داروها ، خدمات پزشکی ، مواد غذایی ، کالاهای رسانه ای چاپی غیرتبلیغاتی ( یا با تبلیغات نسبتا کم ) و خدمات دولتی شامل استثناء میشوند
اداره مالیات هرگز « تک پست » های دریافتی و پرداختی کسبه را در نظر نمیگیرد ، بلکه جمع کل را در انتهای سال مورد محاسبه قرار میدهد. یک بازرگان یا تولید کننده در انتهای سال حجم تمامی مالیات های دریافتی از مشتریان را از کل مالیات های پرداختی (برای آب ، برق ، بخاری ، خریدهای شرکت ، بنزین خودروها ، تعمیر خودروها و صدها پست دیگر) کسر و وجه تفاوت را به دولت میپردازد
نرخ مالیات بر ارزش افزوده
در بسیاری کشورها چند نوع و درصد مختلف وجود دارد. مثلا آلمان : مالیات استاندارد %19 و برای مواد غذایی ، مطبوعات و کتاب %7 و اجرت پزشک صفر % ولی دارو %19 است . کمترین سطح مالیات بر ارزش افزوده را در اروپا قبرس با %15 و بالاترین را دانمارک با %25 داراست . در کشورهای دیگر جهان نیز بین 4 تا %25 رایج است (ترکیه 8 تا % 18 ، سوئیس صفر تا %8 ، ایالات متحده آمریکا صفر تا %10)
روش محاسبه نرخ های متفاوت مالیات بر ارزش افزوده در برخی کشورها بسیار پیچیده است و در نهایت اشکال هایی را ببار میاورد که پس از چندین سال کار و کسب ممکن است برای بدهکار مالیاتی (بازرگان) مشکلات جریمه ای کلانی را بوجود بیاورد (حتی ورشکستگی)
چند نمونه از آلمان و برخی کشورهای چند نرخی
- مالیات بر فروش گل و گیاه %7 است ولی به همان گل و گیاه در داخل گلدان %19 تعلق میگیرد
- مالیات بر فروش غذا در داخل رستوران %19 است ولی اگر مشتری غذا را با خود به بیرون از رستوران ببرد %7 تعلق میگیرد
- مالیات بر فروش چندین برگ کاغذ چاپ شده 19% است ولی اگر آنها را به نحوی صحافی کنند (شبیه کتاب یا مجله با حجم محتوای تبلیغاتی کمتر از %50) %7 تعلق میگیرد
مصرف مالیات بر ارزش افزوده
دولت ها مصارف خاصی را برای این مالیات در نظر میگیرند. این مالیات از مهم ترین درآمدهای خزانه استانداردی ها ، شهرداری ها و دولت های مرکزی محسوب میشود. مالیات ها اصولا و این نوع مالیات های « همه گیر » خصوصا ، برای دولت ها افزار کنترل و هدایت اقتصاد و جامعه محسوب میشوند. به عنوان مثال : آلمانی ها برای “زنده” نگاه داشتن شهر تجزیه شده برلین در دوران جنگ سرد قانونی به اجرا گذاشتند که اجازه میداد تا کسبه برلین غربی در تجارت با آلمان غربی « مالیات بر ارزش افزوده » را حذف کنند. با این ترفند مالیاتی هدفمند ، صدها شرکت و کارخانه در برلین غربی شعبه دایر کرده بودند
حجم مالیات بر ارزش افزوده در چند کشور اروپایی
دولت انگلستان در سال 2010 میلادی 110 میلیارد یورو مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده ، دولت اتریش 23 میلیارد یورو و دولت آلمان 180 میلیارد یورو. این رقم برابر %30 تحصیل کل مالیات ها در آلمان است که نمایانگر اهمیت حیاتی آن می باشد
پیشینه و حال در ایران
به منظور اجرای این مالیات در ایران ، لایحه آن برای اولین بار در دی ماه 1366 تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید. لایحه مزبور در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال نظرات موافق و مخالف به صحن علنی مجلس ارائه گردید که پس از تصویب 6 ماده از آن بنا به تقاضای دولت و به دلیل اجرای سیاست تثبیت قیمتها به دولت مسترد گردید
در سال 1370 بخش امور مالی صندوق بین المللی پول ، در راستای اصلاح نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران ، اجرای سیاست مالیات بر ارزش افزوده را بعنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اصلاح نظام مالیاتی پیشنهاد نمود. با توجه به نظرات کارشناسان صندوق بین المللی پول ، مطالعات و بررسیهای متعددی در این زمینه در وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفت و اجرای مالیات بر ارزش افزوده در سمینارها و کمیته های مختلف علمی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی مورد تاکید قرار گرفت ، اما در عمل به مرحله اجرا در نیامد. وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای طرح ساماندهی اقتصادی کشور ، انجام اصلاحات اساسی د سیستم مالیاتی از جمله حذف انواع معافیتها ، حذف انواع عوارض و گسترش پایه مالیاتی را با تاکید خاص بر کارایی نظام مـالیـاتی ، شـروع نمود و مطالعات جدید امکان سنجی در این زمینه به عمل آورد. با توجه به اهمیت بسط پایه مالیاتی بعنوان یکی از اصول اساسی سیاستهای مالی طرح ساماندهی اقتصاد کشور ، معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطالعات علمی متعددی را با در نظر گرفتن خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور در زمینه اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، از دی ماه 1376 آغاز کرد. لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، اکنون با در نظر گرفتن اثر اقتصادی ناشی از اجرای این مالیات با اصلاحات و بازنگری های متعدد ، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است
قانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ 17/2/1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است تا در مدت آزمایشی 5 سال از تاریخ اول مهرماه 1387 به اجرا گذاشته شود. ( این قانون جایگزین قانون تجمیع عوارض شده است)
پیشینه تاریخی
