
پروژه دانشجویی مقاله درآمدی بر وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تحت word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله درآمدی بر وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله درآمدی بر وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تحت word
چکیده
مقدمه
وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم
1 تعلیم و تربیت
2 حفاظت و صیانت از محتوای دین
3 ایجاد زمینه برای رونق دینداری و انجام فرائض الهی توسط مردم
4 احیای سنت و پاسداری از دستورات و احکام شرعی
5 تأمین مصالح مادی و معنوی مردم
6 تشویق و هدایت جامعه به خوبیها، و بازداشتن آنها از بدیها و کژیها
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله درآمدی بر وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تحت word
ـ نهج البلاغه، ترجمه صبحی صالح قم، مؤسسه دارالهجره، چ پنجم، 1412
ـ آمدی، عبدالواحدبن محمد تمیمى، غررالحکم و دررالکلم، شرح و ترجمه جمالالدین محمد خوانساری، تهران، دانشگاه تهران، 1376، ج2
ـ ابی جعفر الصدوق، عیون اخبار الرضا، ترجمه محمدتقی اصفهانی، قم، طوس، بیتا
ـ افروغ, عماد، «حدود دخالت دولت در امور دینی»، فصلنامه شورای فرهنگ عمومی، ش 34،
ـ امام خمینی، آیین انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چ سوم، 1374
ـ امام خمینی، ولایت فقیه، تهران، امیر کبیر، 1357
ـ جوادی آملی، عبدالله، وحی و رهبری، تهران، انتشارات الزهرا، چ سوم، 1368
ـ جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، قم، اسراء، 1378
ـ حرانی، ابن شعبه، تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، تهران، چاپ و نشر بینالملل، 1384
ـ راغب اصفهانی، مفردات، دفتر نشر کتاب، چ دوم، 1404
ـ زنجانی، عمید، فقه سیاسی، تهران، امیر کبیر، 1377
ـ سروش، محمد، دین و دولت در اندیشه اسلامی، قم، دفتر تبلیغات، 1378
ـ صاحبی، محمدجواد،«قلمرو مسئولیت دولت در برابر دین»، فصلنامه شورای فرهنگ عمومی، ش 34،
ـ فیرحی، داوود، «جهتگیریهای جدید دولت و دین در دهه سوم انقلاب»، فصلنامه شورای فرهنگ عمومی، ش 34،
ـ مصباح یزدی، محمدتقی، نظریه سیاسی اسلام، جلسه بیست و چهارم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1378
ـ مطهری، مرتضی، جهان بینی اسلام، وحی و نبوت، قم، صدرا، 1371
ـ مطهری، مرتضی، سیری در نهج البلاغه، قم، صدرا، 1368
ـ نائینی، محمدحسین، تنبیه الامه و تنزیه المله (حکومت از نظر اسلام)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1386
چکیده
این مقاله با روشی توصیفیـ تحلیلی و با روش کتابخانهای، با هدف بررسی برخی از مهمترین وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تدوین یافته است. پرسش اساسی این است که، مهمترین وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم چیست؟ در پاسخ به این سئوال، از زمان تشکیل حکومت در اسلام تاکنون، دیدگاههای متفاوت و گاه متضادی مطرح شده که ریشه همه آنها در دو دیدگاه عمده خلاصه میشود: دیدگاهی که اسلام را مساوی با دین، و دولت و جهاد را ابزاری برای گسترش دین و دولت ـ هردو ـ میداند و دیدگاهی که اسلام را مساوی دین و جهاد (توأمان) میداند و دولت را ابزار گسترش جهاد و دین مطرح کرده است. نقطه مشترک دو دیدگاه این است که، دولت در برابر فرهنگ، دینی مردم مسئول نقطه افتراق آن دو این است که دیدگاه اول، دولت و دین را دارای منشأ الهی میداند اما دیدگاه دوم، به اعتبار اینکه دولتْ پدیدهای تاریخی و بشری است و باید به صورت ابزار در خدمت دین و فرهنگ باشد، خاستگاه و منشأ دولت را لزوماً دینی نمیداند
کلید واژهها: دولت دینی، وظایف، دین، اعتقادات مردم
مقدمه
بر اساس مبانی بینشی و تربیت دینی اسلام، دولت به خودی خود یک هدف غایی به شمار نمیآید، بلکه ابزاری است که باید به وسیله آن، قانون و حاکمیت الهی در میان مردم پیاده شود. از این منظر، دولت دینی یا همان حکومت اسلامی به معنای حکومت قانون الهی است. در این دیدگاه، دولت در برابر دین و اعتقادات مردم مسئول است و نمیتواند «بیطرف» و یا «کمتوجه» باشد؛ به همین دلیل، کارگزاران این دولت دینی باید حداکثر کوشش خود را به کار ببرند تا هرگونه نظامسازی، ساختارسازی، چینش سازمانها، وضع مقررات، اعمال مدیریتهای خرد و کلان و نیز سیاستگذاریهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بر اساس جهانبینی و مبانی معرفتی اسلام صورت پذیرد. این به معنای بیتوجهی به شرایط متغیر جامعه در سطح ملی و یا بینالمللی و یا نادیدهگرفتن برخی مصالح و منافع جامعه نیست. به همین دلیل، کارگزاران دولت دینی مجاز نیستند اصول، مبانی و ساختارهای دولت دینی را با مبانی سایر مکاتب بشری و غیرتوحیدی تلفیق و در اصطلاح التقاط نمایند و سپس با استدلالهایی مانند الزامات دنیای مدرنیته و یا شرایط جهان معاصر، این معجون جدید و معیوب را تحت پوشش نامهای گوناگون، مانند نو گرایی و نو اندیشی در دین، تحویل جامعه دهند. در عین حال، آنان موظفاند از جدیدترین دستاوردهای بشر در حوزه علوم و فناوری، با حفظ استقلال فکری و فرهنگی خود استفاده کنند؛ از اینرو، بر دانشمندان دینی واجب است با تطبیقدادن نظریه اسلام با زندگی، که در واقع هدف اصلی اجتهاد است، کارایی و توانمندی اسلام را در پاسخگویی به نیازهای بشر نشان دهند. بنابراین، همانگونه که دولت دینی در ایجاد و تأسیس، مشروعیت خود را از قانون الهی کسب میکند، تداوم آن نیز بسته به الزام کارگزاران دولت دینی در منحرفنشدن از قوانین الهی است. تجربههای تاریخ اسلام، تاریخ صدساله ایران و نیز آرای اغلب متفکران اسلامی و شیعی، گواهمان این مدعا هستند
هدف اصلی این مقاله توصیفی ـ تحلیلی، که با روش کتابخانهای تهیه شده است، بررسی برخی از مهمترین وظایف دولتدینی در برابر دین و اعتقادات مردم است. پرسش اساسی مقاله این است: مهمترین وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم چیست؟
دولت دینی نمیتواند در برابر دین و اعتقادات مردم بیطرف باشد. اگر دولتمردان، خواستار حیات و بقای حکومت دینی هستند، باید پاسداری و حفاظت از دین را از وظایف اصلی خود به شمارآورند و باحفظ حریمدین، امکانات خود را برای اعتلای فرهنگدینی مصروف دارند و در پرتو درخشش دین، از احکام نورانی اسلام بهرهمند گردند. برخی از این وظایف، متوجه دین و برخی متوجه دینداران است. تعامل میان این دو، به گونهای است که گاه نمیتوان آنها را از هم جدا کرد .ابتدا این موضوع را از منظر متفکران معاصر و در ادامه، آن را از منظر آیات و روایات بررسی میکنیم
به طور کلی، مقوله وظایف دولتدینی در برابر دین و اعتقادات مردم، ذیل مبحث «دین و دولت» مطرح شده است. در خصوص تعامل دین و دولت، از دیرباز دیدگاههای متفاوت و گاه متضادی مطرح شده است. شاید بتوان همه این دیدگاهها را در دو دیدگاه کلیتر خلاصه کرد. پرسش اصلی هر دو دیدگاه این است: آیا حکومت (سیاست و قدرت) در برابر دین (شریعت و اعتقادات مردم) وظیفهای دارد؟
داوود فیرحی، معتقد است، از زمان به وجودآمدن دولت در جهان اسلام، دو دیدگاه درباره دین و دولت وجود داشت که تا به امروز هم ادامه دارد؛ یک دیدگاه این است که اسلام را مساوی با دین میداند و دولت و جهاد را ابزاری برای گسترش دین و دولت میداند و دیدگاه دوم، اسلام را مساوی دین و جهاد (توأمان) میداند و دولت را ابزار گسترش جهاد و دین مطرح کرده است. نقطه مشترک هر دو دیدگاه این است که دولت باید به تقویت فرهنگ دینی (دین و اعتقادات مردم) کمک کند و نقطه افتراق آن، این است که دیدگاه اول، خاستگاه دولت را دین میداند؛ به بیان دیگر، دین و دولت از یک منشأ و آن هم دین الهی سرچشمه میگیرند، اما دیدگاه دوم، به اعتبار این که دولت صرفاً ابزار و وسیلهای برای گسترش دین به شمار میآید و پدیدهای تاریخی و بشری است، خاستگاه و منشأ دولت را لزوماً دینی نمیداند. البته این تفاوت، مبنایی است. براساس دیدگاه دوم، بسیاری از وظایف انسان به دولت منتقل میشود
عماد افروغ، با نگاهی منتقدانه، اما اصولی به این موضوع نگریسته است و بر این باور است، دولت باید سیاستگذار و حامی فرهنگ دینی باشد، اما به گونهای که این سیاستگذاری و حمایت به تصدیگری و دولتی شدن دین منجر نشود. وی در همین ارتباط، ضمن طرح مقوله حقوق اجتماعی شهروندی، که در آن علاوه بر رعایت حقوق فردی، مدنی و سیاسی، حقوق فرهنگی و اعتقادی فرد هم لحاظ شده است، معتقد است، دولت دینی موظف است فرهنگ دینی مردم را توسعه دهد و این بخشی از حقوق اجتماعی مردم بر والیان میباشد. وی معتقد است، دولت در برابر دین و باورهای فکری و فرهنگی مردم مسئول است، اما در این فرآیند نباید به استقلال دین، حوزه و روحانیت آسیبی وارد شود و یا دین از حالت جوهری و اصیل آن، به صورت ابزاری درآید
محمدجواد صاحبی، یکی از ابتداییترین وظایف یک جامعه دینی و دولت دینی را گسترش اندیشه و فرهنگ دینی میداند. وی همانند افروغ، با تصدیگری دولت در امور دینی و فرهنگی مخالف است و نقش دولت را بسترسازی و ایجاد زمینههای رشد و تعالی فرهنگ دینی مردم میداند. ایشان وضع موجود را آسیبشناسی نموده و تعدد مراکز و سازمانهایی که به امر توسعه فرهنگ دینی میپردازند را یکی از این آسیبها میداند. به اعتقاد ایشان، این آسیب سبب موازیکاری، پراکندهکاری، تعدد مدیریت در امر توسعه فرهنگ دینی، مشخصنبودن متولی و عدم مسئولیتپذیری سازمانهای موجود در زمینه کاستیهای فرهنگ دینی شده است
اینک به برخی از مهمترین وظایف دولت دینی و دولتمردان آن در برابر دین واعتقادات مردم، از منظر آیات و روایات میپردازیم
وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم
1 تعلیم و تربیت
یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران، تعلیم و تربیت جامعه، ارتقای دانش و بینش مردم و اصلاح امور اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه در مسیر شناخت و بندگی خداوند متعال است. این اهداف برای حاکمان اسلامی به صورت طبیعی، در قالب وظیفه مقرر شده است، بهگونهای که امام علی(ع)، عمدهترین وظیفه حکومت اسلامی را همین موضوع میداند و میفرماید
حق شما بر من این است که شما را در مقولههای گوناگون آموزش دهم تا آگاهی شما افزایش یابد و دچار جهل و گمراهی نشوید و اینکه شما را بهگونهای تربیت کنم که راه و رسم چگونه زندگیکردن را بیاموزید
کارگزاران دولت دینی عهدهدار تأمین علم و دانش شهروندان قلمرو حکومت خود هستند. آنان موظفاند زمینههای کسب دانش و افزایش آگاهیهای مردم را در عرصههای گوناگون فراهم سازند. در این مورد آیاتی مانند: )هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیّنَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ(، (جمعه: 2) به خوبی وظیفه کارگزاران دولت دینی را در متابعت از فلسفه بعثت روشن میکند. تعلیم و تربیت، بخش عمده فلسفه بعثت انبیا را تشکیل میدهد. در سوره بقره نیز آمده است: «همانطور که در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم، تا آیات ما را برای شما تلاوت کند و شما را تربیت نماید.»(بقره: 151)
مشکل اساسی جامعه در جاهلیت جدید یا کهن، ندانستن اصول «تمدن ناب» و یا عمل نکردن به آن در فرض دانستن است؛ یعنی جهالت و ضلالت، دو عامل قطعی انحطاط در جامعه جاهلی است و مهمترین هدف حکومت اسلامی در بخش فرهنگ به معنای جامع، جهالتزدایی و ضلالتروبی است، تا با برطرف شدن جهل و نادانی، علم و کتاب و حکمت جایگزین آن گردد و یا با برطرف گشتن ضلالت و گمراهی اخلاقی و انحرافِ عملی، تزکیه و تهذیب روح جانشین آن شود؛ از اینرو، در آیه مزبور و مانند آن، که اهداف و برنامههای زمامـداران اسـلامی مطـرح میشـود، جهلزدایی توسط تعلیم، و ضلالتروبی توسط تزکیه، از شاخصههای اصلی آن قرار گرفته است و آیه مذکور، جامعه امّی؛ نادان و بیسواد را به فراگیری دانش تشویق میکند تا از امّیبودن برهند و به عالِم و آگاهشدن برسند و نیز جامعه گمراه و تبهکار را به طهارت روح فرا میخواند تا از بزهکاری برهد و به پرهیزکاری و وارستگی باریابد. خداوند متعال در توصیف اهداف و برنامههای پیامبراکرممیفرماید
یکی از اهداف پیامبران این است، غل و زنجیرهایی که توسط ادیان تحریف شده به دست و پای مردم زده شده است را آزاد سازد و با زدودن اوهام و خرافات و آگاه ساختن آنان، حریت و آزادی را در فکر و اندیشه آنان به ارمغان آورد
امام علی(ع) شرایط زمان بعثت را چنین ترسیم میکند
و شهادت میدهم که محمدبنده خدا و فرستاده اوست. خداوند او را با دینی آشکار و نشانهای پایدار و قرآنی نوشته شده و استوار و نوری درخشان و چراغی تابان و فرمانیآشکارکننده فرستاد، تا شک و تردیدها را نابود سازد و با دلایل روشن استدلال کند و با آیات الهی، مردم را پرهیز دهد و از کیفرهای الهی بترساند
با نگاهی به سیره پیامبرمشخص میشود، حاکم اسلامی نمیتواند نسبت به جهل و نادانی مردم بیطرف باشد، بلکه باید تمامی توان و امکانات خود را برای جهلزدایی و روشنگری مردم به کار گیرد و تمام موانع را از سر راه تربیت و آگاهی جامعه بردارد و زمینه شکوفایی جامعه را فراهم سازد
پیامبر اکرماین وظیفه را به خوبی انجام داد و ائمه اطهارنیز در همین مسیر قدم نهادند. ایشان مهمترین مسئولیت و وظیفه خود را حفظ و پاسداری از دین، از طریق روشنگری و تبلیغ صحیح و روشمند میدانستد؛ برای مثال، آنگاه که پیامبرمیخواست، معاذ بن جبل را به عنوان فرماندار یمن بفرستند، دستورالعمل جامعی برای ایشان صادر میفرمایند. در این دستورالعمل، پیامبر اکرممهمترین وظایف حکومت اسلامی را در قبال دین و اعتقادات مردم بیان داشته و از فرماندار خود خواسته است
ـ قرآن را به همگان بیاموز؛
ـ مردم را براساس اخلاق پسندیده تربیت کن؛
ـ سنتهای جاهلی و غلط را از میان بردار؛
ـ دستورات اسلام را در جامعه زنده و آشکار کن؛
ـ بیشترین توجه به برپایی نماز باشد؛
ـ مردم را موعظه کن و معاد را به آنها متذکر شو؛
ـ معلمان و مبلغان را در میان مردم اعزام کن
امام علی(ع) هنگامی که حقوق متقابل حکومت و مردم را مطرح میکند، آموزش عمومی، رشد اخلاق و فضایل اخلاقی و تربیت مردم را از حقوق مردم بر حکومت میشمارد و میفرماید
حق شما بر من آن است که از خیرخواهی شما دریغ نورزم، و بیتالمال را در راه شما صرف کنم، و شما را تعلیم دهم تا از جهل و نادانی نجات یابید، و تربیتتان کنم تا فرا گیرید
