
پروژه دانشجویی مقاله ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل تحت word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل تحت word
چکیده
ویکتور فرانکل
مقدمه
روانشناسی وجودی6
نظریه شخصیت وجودی10
روان درمانی وجودی17
انسانشناسی فرانکل
عناصر اصلی ساحت روحانی انسان
معنویت
آزادی
مسئولیّت
نیازهای انسان
1 نیاز به تنش (پویایی اندیشه)
2 نیاز به معنا
3 نیاز به تعالی خویشتن
4 نیاز به ابدیت و جاودانگی
5 نیاز به دین
6 نیاز به گروه دوستی عاطفی
نقد و بررسی
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل تحت word
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، مکاتب روانشناسی و نقد آن، ج 2، تهران، سمت،1372
راس. آلن ا، روانشناسی شخصیت (نظریهها و فرایندها)، ترجمه سیاوش جمال فر، چ پنجم، تهران روان، 1386
شارف، ریچارد . اس، نظریه های روان درمانی و مشاوره، ترجمه مهرداد فیروز بخت، چ دوم، تهران خدمات فرهنگی رسا، 1384
شکیباپور،عنایت الله، دایرهالمعارف روانشناسی، تهران، فروغی، 1363
شولتز، دوآن، روانشناسی کمال (الگوی شخصیت کامل)، ترجمه گیتی خوشدل، چ چهارم، تهران، پیکان، 1386
فرانکل ویکتور امیل، انسان در جستوجوی معنای غایی، ترجمه احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، تهران صدا- قصیده، 1381
ـــــ، انسان در جستوجوی معنا، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، چ هجدهم، تهران، درسا، 1386
ـــــ، پزشک و روح، ترجمه فرخ سیف بهزاد، چ دوم، تهران، درسا، 1372
ـــــ، فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی و علی علوی نیا، چ دوم، تهران، فراروان، 1383
کنیگ،اورسولا، «معنویت»، ترجمه علیرضا شجاعیوند، هفت آسمان، ش 23، سال ششم، پاییز 1383، ص93-
لاندین.رابرت ویلیام، نظریهها و نظام های روانشناسی،ترجمه یحیی سیدمحمدی، چ سوم، تهران، ویرایش،1383
محمد پوریزدی، احمدرضا و ویکتور امیل فرانکل، بنیانگذار معنا درمانی، چ اول، تهران، نشر دانژه، 1385
میزیاک و سکستون،تاریخچه و مکاتب روانشناسی،ترجمه احمد رضوانی، چ دوم، مشهد، آستان قدس رضوی، 1376
چکیده
این نوشتار با توجه به مبانی فلسفه وجودی و روانشناسی وجودی ویکتور فرانکل به تبیین دیدگاه وی در پاسخ به دو مسئله: 1 ماهیت انسان چیست؟ 2 نیازهای اصیل روحی انسان چیست؟ میپردازد. فرانکل ماهیت انسان را متشکل از سه بعد جسم، روان و روح میداند که هسته مرکزی آن، روح و پوشش رویی آن، تن و روان است. عناصر اصلی ساحت روحانی انسان،ترکیبی است از معنویت، آزادی و مسئولیت که بدون در نظر گرفتن این عناصر، سخن گفتن از ماهیت انسان سخنی ناتمام و بیفرجام است. در پاسخ به سؤال دوم به تبیین مهمترین نیازهای بخش روحانی انسان پرداخته و آنها را در قالب شش نیاز: نیاز به پویایی اندیشه، نیاز به معنا، نیاز به تعالی خویشتن، نیاز به ابدیت و جاودانگی، نیاز به دین و نیاز به گروه دوستی عاطفی طبقهبندی میکند
کلید واژهها: فرانکل، انسان، نیاز، روحانی،صسظ معنا، روانشناسی وجودی
ویکتور فرانکل
ویکتور امیل فرانکل1 عصبشناس، روانشناس، روانپزشک و فیلسوف در سال 1905م در شهر وین متولد شد و در دوم سپتامبر 1997 در 92 سالگی پس از دریافت بیست و نهمین دکترای افتخاری خود بر اثر بیماری قلبی در گذشت. وی متأثر از دیدگاه فیلسوفانی، چون کییرکگارد،2 هایدگر3 و شوپنهاور،4 صاحب مکتب سوم رواندرمانی وین(معنا درمانی) است. او که در دوران جنگ جهانی دوم در اردوگاه آشویتز و داخائو زندانی شد، پس از آزادی با معرفتی حاصل از تجربیات سخت و ارزشمند دوران اسارت توانست نظریه نوپای خود را که پیش از اسارت، طلیعه آن در ذهنش درخشیده بود، کامل کرده و با انتقاد از ژرفانگری روانشناسانی چون فروید و آدلر پایههای نظریه خود را استحکام بخشد
فرانکل، پوچگرایی5 و بدبینی را مهمترین ارمغان جامعه صنعتی و رفاهزده امروزی میداند که وجهه همتش تأمین نیازهای مادی بشریت و طبعاً غفلت از اصلیترین و انسانیترین نیازهای متعالی اوست. در چنین جامعهای مشکل سرخوردگی معناجویی روز به روز خود را در قالب رفتارهای نابهنجاری، چون افسردگی، اعتیاد، پرخاشگری و; نشان میدهد. به نظر او تنها راه رهایی از این وضعیت، شناخت صحیح ماهیت انسان و نیازهای اصیل و متعالی روحانی او و ارضای صحیح و منطقی آنها میباشد
از فرانکل تاکنون چندین اثر ارزشمند بهجا مانده که به چهل زبان دنیا ترجمه شده است. مهمترین کتابهای ترجمه شده وی به فارسی عبارتاند از: 1 پزشک و روح (از روان درمانی تا معنا درمانی)، 2 انسان در جستوجوی معنا، 3 خدای ناخودآگاه، 4 فریاد ناشنیده برای معنا، 5 انسان در جستوجوی معنای غایی
مقدمه
تلاش برای شناخت حقیقت انسان و جایگاه او در عالم هستی، قدمتی به اندازه عمر بشریت دارد. انسان موجودی ممتاز در میان مخلوقات است، لکن خاستگاه و منشأ این امتیاز و آثار و لوازم آن، از جمله پرسشهایی است که پاسخهای متفاوت به آن در طول تاریخ موجب شکلگیری مکاتب مختلف کلامی، فلسفی و روانشناسی شده است. از این میان، روانشناسان که محور اصلی فعالیت خود را مطالعه روان و رفتار انسان میدانند، در معرفی این موجود ممتاز و ماهیت او، نظریههای متنوع و متفاوتی ارائه کردهاند؛ برخی او را موجودی کاملاً مادی و با نیازها و ویژگیهای برخاسته از بستر ماده معرفی کرده و برخی بر این باورند که دو بعد مادی و غیر مادی داشته و نیازها و انگیزشهای او را در هر دو زمینه، بررسی کردهاند
ویکتور فرانکل از جمله روانشناسان و روان درمانگران وجودگرای قرن بیستم است که با نگرشی خوشبینانه و متفاوت به ماهیت انسان و تبیین موقعیت ممتاز او در جهان هستی، به مخالفت با نظریههای کاستینگرانه و تجزیهگرایانه برخی از روانشناسان مشهور برخاسته و موج چهارمی در این علم در مقابل مکاتب روانکاوی رفتارگرایی و انسان گرایی ایجاد نموده است
وی ماهیت انسان را متشکل از سه بعد جسم، روان و روح میداند و امتیاز اساسی او را در بعد روحانی و متعالی معرفی میکند. «ناهشیار روحانی» از اصطلاحات ویژه این نظریه است که در مقابل «ناهشیار عزیرزی فروید» و «ناهشیار جمعییونگ» معنای متفاوتی افاده میکند
برخورداری انسان از این بعد متعالی، نیازهایی را برای او رقم میزند که فرانکل با ابتکار خود، این نیازها را مطرح و ارضای صحیح و منطقی آنها را لازمه سلامت و رضایت او در زندگی میداند. پیش از او روانشناسانی چونموری و آبراهام مزلو فهرستی از نیازهای انسان ارائه داده و از این طریق، خدمات زیادی به روانشناسی کرده بودند. البته فرانکل بدون آنکه از نیازهای جسمی و روانی و اهمیت آنها در رشد و شکوفایی انسان غفلت ورزیده باشد، به طرح اساسیترین انگیزههای متعالی روحانی که شاید در نظریههای پیشینیان به آنها توجه نشده، میپردازد، سپس چارچوب سلامت انسان را بر مبنای ماهیت سه بعدی انسان، تواناییها و ظرفیتهای وجودی انسان و نیازهای روحانی او تبیین میکند
مقاله حاضر در جستوجوی پاسخ به دو سؤال اساسی است: 1 ماهیت انسان از دیدگاه فرانکل چیست؟ 2 اساسیترین نیازهای انسان از نظرگاه وی چیست؟ در این مقاله ابتدا به معرفی اجمالی ویکتور فرانکل پرداخته شده و سپس به منظور بررسی دقیق مسئله، مبانی فلسفی و روانشناسی وی در باب ماهیت انسان و نیازهای اساسی او در حد ضرورت بررسی شده است. بدیهی است طرح این موضوع میتواند زمینهساز پژوهشهای بعدی در زمینه سلامت روان و همچنین کاربرد عملی آن در حل برخی از مشکلات محوری و اجتماعی باشد
روانشناسی وجودی
جنبش روانشناسی وجودگرا متأثر از دو نظام فلسفی «فلسفه وجودی» و تا حدودی «پدیدارشناسی» است. ادموند هرسرل،7 بنیانگذار پدیدارشناسی، تنها راه ممکن برای شناخت اشیا را کاوش در آگاهی انسان میداند
تلاش او برای اثبات ناتوانی علوم روانی در رسیدن به یک نقطه مشترک در مورد دو جنبه وجودی انسان، یعنی باطن عقلی و عینیت رفتاری وی قابل توجه است، از اینرو، پیشنهاد میکند که روانشناسی باید برای مطالعه انسان از روش پدیدارشناختی استفاده کند
«فلسفه وجودی» نیز با اعتقاد به اصالت وجود و ردّ تقدم ماهیت بر وجود انسان، بر اهمیت شخصِ در حال تجربه و تجربه ذهنی او تمرکز دارد. تأثیرپذیری و همگامی فلسفه و روانشناسی امری است که از ابتدای تاریخ این دو علم به چشم میخورد. این امر، به خصوص در اروپا آموزش فلسفه تقریباً که در برنامههای تحصیلات آکادمیک همه رشتهها گنجانده شده، مشهودتر است. روانشناسان اروپایی نیز پس از آشنایی با فلسفه وجودی، به سرعت آن را پذیرفته و در نظریهپردازیهای خود از آن الهام گرفتهاند
«روانشناسی وجودی» جنبشی است الهام گرفته از «فلسفه وجودی» که در جهت تکمیل مکاتب قبلی با مفاهیم و روشهای جدید، گامی در جهت انسانیکردن روانشناسی برداشته است. گاهی در معرفی این جنبش از اصطلاح «موج سوم» استفاده شده است.ََ موج سوم، اصطلاحی است در مقابل دو نیروی حاکم بر روانشناسی،
یعنی رفتارگرایی و روانکاوی. این واژه برای معرفی روانشناسی پدیدارشناختی، روانشناسی انسانگرا و روانشناسی وجودی به کار گرفته شده است. این سه جنبش، مشترکات زیادی با هم دارند و روانشناسان هر گروه، به گونهای جنبش دیگر را تأیید میکنند. عنصر مشترک و اساسی در هر سه جنبش، تأکید اصولی بر «انسان» به عنوان یک شخص با ذهنیات و تجربیات منحصر به فرد است. پس اصطلاح «نیروی سوم» یا «موج سوم» بر همه گرایشهایی اطلاق میشود که فعالیتهای خود را بر محور توجه به انسان تنظیم کردهاند.9 روانشناسی وجودی به سرعت با استقبال و توجه روانشناسان اروپایی و امریکایی روبهرو شد
نظریه شخصیت وجودی
