برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله کاربرد رنگ در معماری سنتی اقلیم گرم و خشک (مطالعه موردی خانههای شهر یزد) تحت word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله کاربرد رنگ در معماری سنتی اقلیم گرم و خشک (مطالعه موردی خانههای شهر یزد) تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله کاربرد رنگ در معماری سنتی اقلیم گرم و خشک (مطالعه موردی خانههای شهر یزد) تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله کاربرد رنگ در معماری سنتی اقلیم گرم و خشک (مطالعه موردی خانههای شهر یزد) تحت word :

چکیده

پیوند معماری سنتی و اقلیم آن به نوعی شبیه رابطه خاک و گیاه است. همچنان که خاک بستر امنی اسـت بـرای رشـد گیـاه ، اقلیم به مانند بستری برای معماری سنتی است که بسته به نـوع اقلـیم و فرهنـگ و;، معمـاری متبلـور شـده و بـه شـکوفایی می رسد. رنگ عنصری تزئینی است برای سکونتگاه ها و همچنین رنگها، نیروها و انرژیهای درخشندهای هستند که چـه آگـاه و چه ناخود آگاه تاثیرات مثبت یا منفی بر احساسات، عقاید و; خواهند گذاشت. در بررسی اولیه چنین به نظر می رسـد کـه در اقلیم گرم و خشک فضای معماری درونگرا با اقلیم خود همخوانی دارد در حالی که در معماری درون گرا این یکنواختی به تنوع رنگی تبدیل شده است و این تفاوت رنگ درونی و برونی در اقلیم گرم و خشک بسیار مشهود اسـت. بسـتر تـکرنـگ کـاهگلی بیرون با نماها و تزئینات هزار رنگ درون، در معماری مسکونی تمثیلی از وجود انسان سنتی است. ایـن پـژوهش در جسـتجوی انواع، علل و نحوه استفاده از رنگ در فضاهای درونی و بیرونی در معماری سنتی اقلیم گـرم و خشـک و ارتبـاط آن بـا فرهنـگ اسلامی است. بر این اساس در این پژوهش به مطالعه زیبائی شناسی فضاهای درونی و بیرونی خانـه هـای سـنتی شـهر یـزد از منظر جلوه های رنگی پرداخته شده است و ریشهیابی معانی نمادین و روانشناختی حضور رنگ در تزئینـات و جزئیـات معمـاری خانههای سنتی این شهر از اهداف این تحقیق است.

کلمات کلیدی: رنگ، خانه مسکونی، معماری سنتی، یزد

1

مقدمه

معماری بومی، دارای وجه های گسترده ای است که می تواننددر زمینه های مختلف مورد مطالعه قرار بگیرد و با توجه به الگوهایی که در گذشته بوده، کالبد جدیدی برای آن در نظر بگیریم. معماری هر شهری با توجه به باورها، فرهنگ، سنت، اقلیم وصنعتی که در آن جا به وجود آمده متفاوت است، که این تفاوت سنت های معماری را از یکدیگر تفکیک می کند. یک اثرمعماری از دو عنصر تشکیل می شود. فرم و رنگ که هر دو ملزوم یکدیگرند. رنگ به دلیل تنوع و اثرات روحی و روانی » بسیار حائز اهمیت است، تصور جهان بدون رنگ ها غیر ممکن است و رنگ ها به زندگی، روح می بخشد. بررسی تأثیرات رنگ در معماری داخلی خانه های یزد با توجه به داشتن معماری غنی و تاریخی کهن و اصالتی محفوظ، تلاشی است برای شناخت معماری بهتر سکونت گاه های یزد که جنبه تاریخی و روان شناسنامه دارد. اگر چه به مبحث رنگ توجه زیادی در معماری شده و در کتاب ها و مقالات زیادی راجع به رنگ نوشته شده که نکات ریزی را مورد بررسی قرار داده اما جای خالی رنگ ها و ارتباط آن ها با محیط بومی خود بسیار خالی احساس می شود . از این رو در این پژوهش تلاش می کنیم که ارتباط رنگ با محیط بومی خودرا در گذشته های خود بررسی کنیم تا در این جا پرسش ها و فرضیه ها مطرح می گردد. رنگ در معماری سنتی یزد چه جایگاهی دارد؟ ریشه دلایل معماری درونی رنگی و معماری برونی هم رنگ با اقلیم چیست؟

روش تحقیق

پژوهش پیش رو تلاش برای ارتباط رنگ ها با اقلیم است که چگونگی تأثیر این دو را بر هم بررسی مـی کنـد. ایـن تحقیـق بـه تأثیر اعتقادات، جغرافیا، اقلیم، زیبا شناسی وروان شناسی به عنان متغیرهای منفعلی بر چگونگی و معماری سـنتی مسـکونی را به عنوان متغیروابسته در نظر دارد. کاربرد مستقل رنگ در معماری سنتی، اقلیم گرم و خشک ( خانه شهر یزد) که بـه صـورت کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

2ـ چیستی رنگ

2-1 رنگ چیست؟

رنگ تنها ماده ای که بسیار قابل درک است ، چرا که رنگ در همه جا حضور دارد، تمام اطراف ما پر از رنگ ها است ، رنگ بـه زندگی نشاط می بخشد، تمام دریافت های عینی از طریق رنگ ها صورت می گیرد، رنگ ها زیبایی قابل تحسینی بـه طبیعـت می دهند. لغت نامه ها » رنگ کیفیتی است که از ظاهر چیزی دیده می وشـد، ماننـد سـفیدی ، سـرخی، سـبزی و .. ( معـین 1360، . (167 و همچنین ایتن رنگ را این گونه ارزیابی می کند. رنگ و زیبایی شناسی آن در در سه نکته زیـر خلاصـه مـی شود: 1ـ حسی و عینی 2ـ بیانی 3ـ ساختمانی . دکتر محمد حسین حلیمی در پیش گفتار کتاب رنگ ایتن می گوینـد انسـان پدیده رنگ را مانند آفتاب پذیرفته است ومی داند که در قسمت مهمی از زندگی روزانه خود با آن روبرو است بـا ایـن همـه بـه رغم بی تفاوتی در برابر رنگ ها از درک احساس زیبایی آن عاجز نیستیم .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید