برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله مؤلفه های نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی تحت word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مؤلفه های نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله مؤلفه های نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله مؤلفه های نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی تحت word :

مؤلفه های نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی

مؤلفه نوآوری و شکوفایی در آیات و روایات ؛ نو اندیشی جوهره تفکر دینی خبرگزاری فارس: شکوفایی نیز نوعی خلاقیت است. نوآوری همچون «دانش» و شکوفایی همچون «فناوری» است؛ یعنی شکوفایی، کاربرد نوآوری و به صحنه زندگی کشاندن آن است نوآوری به معنی ابتکار، ابداع و در مواردی نیز به معنی بدعت گذاری است. نوآوری ریشه در ادراک دارد و در اثر دیدن اشیا و پدیده ها از زاویه های نو و گاهی نیز محصول خلاقیت در انسان است؛ و از این رو پیوند عمیق و ارتباط وثیقی با خلاقیت دارد. نواندیشی وصفی برای فرد یا جامعه ای است که دارای اندیشه های نوین است .شکوفایی نیز از شکفتن، بازشدن غنچه، پدیدار شدن و آشکار شدن است. شکوفایی نیز نوعی خلاقیت است. نوآوری همچون «دانش» و شکوفایی همچون «فناوری» است؛ یعنی شکوفایی، کاربرد نوآوری و به صحنه زندگی کشاندن آن است.

صرف نظر از تعاریف اصطلاحی که برای این دو واژه در علوم مختلف بویژه مدیریت وجود دارد، در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) نسبت به این مفهوم، خصوصیات و ویژگیها، ریشه ها و عوامل، آثار و نتایج، ضرورتها و الزامها و مصادیق و نمونه های آن، تصریحات و اشارات فراوانی وجود دارد.

در این مقاله، به نمونه هایی از موارد فوق پرداخته ایم. بدیهی است، شرح و تفصیل هر یک، به مقالات متعدد دیگری نیاز دارد و در اینجا فقط به اصل مطلب اشاره می شود

. الف: بعضی از اسماء و صفات الهی دربردارنده مفهوم نوآوری بوده و شکوفا نمودن را می رساند. از جمله الخالق: ا; خالق کل شیئ (زمر 49) الباری: هو البارئ المصور له الاسماءالحسنی (حشر /24)
بارئ همان خالق است که با نوآوری و بدون مواد قبلی چیزی را آفریده است

.
البدیع: بدیع السموات و الارض (بقره /117 و انعام / 110) بدیع به معنی مبدع و ابداع کننده است و خداوند که موجودات را نو و بدون سابقه و پیشینه قبلی و بدون نقشه و مثال آفریده، بدیع است .

همچنین، اسماء دیگر پروردگار عالم همچون مصور، فاطر، مبدی، کاشف، باسط، منشئ، قابض، باعث، معلن، مبین، مبین، و اسع، موسع، مفصل، فتاح، فالق، فارق، فارج و فاتح همگی متضمن معنا و مفهوم نوآوری، ایجاد و شکوفایی، پدید آورندگی، گشایش دهندگی، کار گشایی، برطرف کنندگی، باز کنندگی،

پیونددهندگی، آشکارکنندگی، نخستین آفرینی، نوآفرینی و امثال آن است که در آیات و روایات آورده شده است.
البته، جامع ترین نام که در بردارنده همه مضامین فوق است همان رب در رب العالمین است که همه هستی را و کل هستی و اجزای آن را از عدم و با ابداع آفریده و پرورش داده و شکوفا نموده است

. از آیه 29 سوره الرحمن(یسئله من فی السموات و الارض کل یوم هو فی شأن) استفاده می شود که خداوند پیوسته ما را به تفکر در آفرینش و نوآوری مستمر الهی رهنمون می سازد

ب)- پیامبر(ص) و امت او در قرآن پدیده ای نو و دارای ویژگی نوشوندگی، زایندگی، بالندگی، فزایندگی و گستردگی و مانند آن هستند. اصولاً ظهور ادیان الهی به منظور شکوفایی و نوآوری در هدایت انسانها بوده است
بر اساس «و مثلهم فی الانجیِل کزرع» مثل پیروان صادق و مخلص پیامبراکرم(ص)، در کتاب آسمانی مسیحیان؛ مسلمانان برای دستیابی به نوآوری باید دارای ویژگیهای پنجگانه زیر باشند

1 تنها و محدود نباشند، بلکه جوانه زننده و زاینده است؛ به عبارت دیگر، عقیم و نازا نیست؛ بلکه همواره در حال تولید و تکثیر است
2 در راه «تقویت» دین تلاش کند و موانع رشد را از سر راهش بردارد.
3 در سایه این حمایت و تقویت «استحکام» می یابند.
4 به «استقلال» دست می یابد.

5 «یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار» رشد و نمو و تولید و تکثیر این مزرعه با برکت، به قدری زیاد و چشمگیر است که زراعت کاران و کشاورزان را در حیرت و شگفتی فرو می برد، به گونه ای که آنها از تعجب انگشت بر دهان می گذارند، زیرا برخی از این درختان و گیاهان در مدت کوتاهی سراسر باغ را می پوشاند ولی در مقابل، کافران در خشم فرو می روند. خلاصه این که،

طبق این آیه شریفه، برخی از اصحاب پیامبر به مزرعه ای زاینده و بالنده تشبیه شده اند و به خاطر ایمان و عمل صالح شان، بشارت «مغفرت» و «اجر عظیم» داده شده اند. (مکارم شیرازی، مثالهای زیبای قرآنی ص 218) همچنین، شأن نزول آیات فوق یعنی داستان صلح حدیبیه و نوآوری پیامبر(ص) در برخورد با مشرکان و حرکت جهل و بدون سلاح و با لباس احرام به سمت مکه و در هم شکستن همه تصورات مشرکان مصداق بارزی از نوآوری است که آثار بسیار فراوان از خود داشته و این همان فتح المبین مذکور در آغاز سوره فتح
است.

سنت پروردگار در این است که بدون پویایی و تغییر و نوآوری به دست انسانها، سرنوشت دنیا و آخرت آنها دگرگون نخواهد شد. و این انسانها هستند که با ایجاد تغییر در درون جان خود و در جامعه و پیرامون خود، امداد و عنایتهای الهی را برای خود جلب می نمایند.

ج)- چون به آنان گفته شود از آنچه خدا نازل کرده است پیروی کنید، می گویند نه بلکه از چیزی که پدران خود را بر آن یافته ایم پیروی می کنیم، آیا هر چند پدرانشان چیزی را درک نمی کرده و به راه صواب نمی رفته اند، باز هم درخور پیروی هستند.
از نظر قرآن نواندیشی و نوآوری در اندیشه برای اصلاح گذشته یک اصل مسلم و ضروری است زیرا قرآن تقلید از باورهای باطل و کهنه پدران را بسیار نکوهش کرده و به خردورزی و راهیابی دعوت می کند. قرآن انسانها را به نو اندیشی در را فراروی انسانها بگشاید و آنها را به هدایت برساند. به همین دلیل، دعوت به فکر، علم، عقل، تدبر، حکمت، نور و امثال آن در آیات زیادی مورد تأکید قرار گرفته است و انسانهای هدایت یافته را مردگانی که زنده شده اند دانسته و برای آنان نور هدایتگر قرار داده است.

 

(یخرجهم من الظلمات الی النور انعام/122)؛ ماندن در ظلمات و جهل و نداشتن نواندیشی و پویایی در عرصه فکر و اندیشه، باعث محرومیت از هدایت و نکوهش پروردگار است. (و چون به آنان گفته شود به سوی آنچه خدا نازل کرده و به سو ی پیامبرش بیایید، می گویند آنچه پدران خود را بر آن یافته ایم، ما را بس است. آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی دانستند و هدایت نیافته بودند؟ مائده / 104)

بنابراین، نواندیشی و پویایی فکری جوهره تفکر دینی است و ایستایی تأثیر نپذیرفتن از شرایط حق، کفر است
.
(در حقیقت، کسانی را که کفر ورزیده اند چه بیمشان بدهی و چه بیمشان ندهی برایشان یکسان است و ایمان نخواهند آورد). اگر کسی هشدار پیامبران را که رساترین و مؤثرترین هشدارهاست، نشنود به دلیل این است که حس بویایی در آنها نیست د)- قرآن به دانش، پژوهش، تو لید علم و فهم عمیق و استنباط.
، ارزش فوق العاده داده و جامعه مؤمنین را مکلف نموده است تا پیوسته نیاز علمی و فکری خود را با تفقه در دین تحصیل نمایندشایسته نیست مؤمنان همگی کوچ کنند، پس چرا از هر فرقه ای از آنان دسته ای کوچ نمی کنند تا دسته ای بمانند و در دین آگاهی پیدا کنند. (تو به/ 122) دعوت به فهم عمیق و ژرف از دین در اسلام مورد تأکید است و آنان که نمی دانند باید از آنان که می دانند بپرسند و سؤال کردن یک ارزش است: فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون در سوره نساء آیه 83 در صورت عدم توان بر حل مسأله، دستور داده مسائل خود را نزد کسانی ببرید که از توانایی استنباط (پویایی و توانایی فکری و علمی) برخوردارند.
همچنین، دعوت به فکر، نقد، اندیشه و خرد ورزی در قرآن، دعوت به نوآوری و پویایی فکری و شکوفایی ذهنی و علمی و کشف و فهم و ادراک مجهولات و معلوم نمودن نادانسته هاست.
و)- در قرآن مصادیق متعددی از نوآوری را برای شناساندن و آموزش دادن آن به مسلمانان ذکر نموده است
در پرتو همین آموزه های قرآنی بود که پیامبر(ص) و ائمه(ع) و مسلمانان در موارد متعدد با ابتکار عمل و خلاقیت خود، به نوآوریهای بزرگی اقدام نموده و تمدن بزرگ اسلامی را شکل دادند. از جمله، حفر خندق در جنگ احزاب، تشکیل شورای مشورتی در جنگ احد و بسیاری از احکامی که توسط معصومین(ع)
بیان شده، نوآوریهای اثر بخش و کارآمدی بود که باعث رونق و توسعه اسلام گردید. همچنانکه اصل انقلاب اسلامی توسط پیامبر(ص) در فضای سنگین آورده، در جهت شکوفایی استعدادها و تو سعه مادی و معنوی زندگی انسانها بوده است.
انقلاب اسلامی مردم ایران نیز برگرفته از همین الگو و نوآوری در یک نظام مردم سالار دینی و در نظم موجود حاکم برجهان امروز، هم در کلیات و هم در جزئیات خود، هم در راهبردها و هم در تاکتیک ها و در همه شوون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود بوده است. آثار این نوآوریها را در عرصه
های گوناگون بخصوص دفاع مقدس شاهد بوده و هستیم و توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر توطئه های سنگین دشمنان، در پرتو خود باوری و نوآوریهای برگرفته از آموزه های دینی و قرآنی بوده است روشن است، که نوآوری در آموزه های اسلامی هم برای فرد و هم برای جامعه
معنادار بوده و در جهت مثبت و برای بهبود وضعیت موجود است و هرگز به معنی نادیده گرفتن اصول و مبانی و ترک سنتها و خروج از چارچوب شریعت و احکام الهی نیست؛ بلکه همان تو سعه خردورزی و پویایی فکری و اجتماعی و کسب علم و بینش نو و میدان دادن به روح جستجوگری و کشف و راسخ شدن
درعلم باشد.مشابه آنچه در آیات قرآن مشاهده شد، در روایات و البته با تفصیل و تبیین به مراتب افزون تر در مورد نوآوری، خلاقیت و شکوفایی، عوامل مؤث ر بر آن، شاخصها، الزامها و بایدها و نبایدهای آن، مطالب فراوانی آمده است. در این بخش از مقاله تنها به ذکر نمونه هایی از روایات که به اصل موضوع مرتبط می شود اشاره شده و توجه به این نکته را ضروری دانسته که بحث جامع از این موضوع در روایات، زمان و محل دیگری را می طلبد: مبر(ص): همه خو بیها را با عقل می توان به دست آورد (البحار/ج/43پیا

. پیامبر(ص): انسان با عقلش انسان است (الحیاه ج/43 . علی(ع): فکر آینه ای بدون زنگار است (الحیاه ج/48) علی(ع): کسی که چشم اندیشه اش را بیدار بدارد، به نهایت و آخر مطلوبش خواهد رسید
علی(ع): ای کمیل، هیچ حرکتی نیست مگر آنکه تو در آن محتاج شناخت هستی. امام صادق(ع): کسی که در آموخته های خویش بیشتر اندیشه کند، علم خود را استوارتر کرده و نکته هایی را در می یابد که دست نایافتنی است. امام علی(ع): اهل بینش کسی است که بشنود و بیندیشد و ببیند و با بینش در آن

درنگ و از رخدادها پند گیرد و بهره مند شود و خود را از پرتگاه هانگاه دارد. پیامبر(ص): اگر دو روز کسی برابر باشد ملعون است، اگر فردای کسی بهتر از امروزش باشد مقبول است. اگر کسی در پی تدارک کاستی در عمل خود نباشد، کاستی در عقلش خواهد بود و اگر کسی در عمل و عقل کاستی داشته باشد عدمش از وجودش بهتر است.

اصلاح الگوی مصرف
گفتگو با دکتر مجتبی رجب بیگی: تا چند دهه قبل، محیط طبیعی به عنوان متغیری مهم در سیستمهای تولیدی مطرح نبود اما به تدریج آسیب های محیطی، دستاوردهای تمدن بشری را دچار مخاطره ساخت و ضایعات و پسابهای تولیدی موجب آلودگی محیط زیست شد. آثار مخرب بجا مانده از استفاده های بی رویه از اکوسیستم ها و آسیب به منابع طبیعی به ویژه منابع تجدید ناپذیر موجب بروز نگرانیهای زیاد گردید و انسان را بر آن داشت تا راهی برای پیشگیری از این پیامدهای ناگوار بیابد. بحث الگوی

توسعه پایدار به طور جدی از اواخر دهه 1980 مطرح گردید بیوگرافی اجمالی: آقای دکتر مجتبی رجب
بیگی رییس و استادیار موسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی است که در رشته مدیریت دولتی در سال 1382 از دانشگاه علامه طباطبایی مدرک خود را اخذ نمود. وی دارای تالیفات متعدد به ویژه در زمینه مدیریت تغییر به صورت کتاب و مقاله می باشد در این مصاحبه ابتدا مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف یعنی بهبود مستمر،کاهش هزینههای تولید، مهندسی ارزش و بهرهوری مورد بررسی قرار گرفته و سپس به موضوع اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی پرداخته می شود
اندیشی: مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف چیست؟ آیا در ادبیات علمی بویژه علم مدیریت در این زمینه نظریه پردازی خاصی وجود دارد؟ در ادبیات علوم مدیریت مفاهیم گوناگونی در این راستا وجود دارد که هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی می مفاهیم می در اصل این رویکردهای اصلاح الگوی مصرف مورد استفاده قرار گیرند و با توجه به این عناصر علمی در خواهیم یافت که اصلاح الگوی مصرف به معنای مصرف نکردن و حتی لزوماً به مفهوم کم مصرف کردن نیست؛ بلکه بکارگیری و استفاده از منابع و کالاها، به اندازه لازم و به جا، به صورت بهینه و با بیشترین بازدهی مد نظر خواهد بود . ازاین رو در ادبیات علوم مدیریتی به وی ژه در بحث مدیریت تحول در این باره به رویکرد های گوناگونی بر میخوریم.
مرکزهماندیشی: ممکن است به صورت تفصیلی در باره این رویکردها کمی شرح دهید؟
الف) رویکرد بهبود دائمی و مستمر: Continuous Improvement
دراین رویکرد دراین زمینه شود.

رویکرد کاهش هزینه: Cost Cutting
در این رویکرد هزینه ها روشهای دستیابی به قیمت تمام شده بسیار اهمیت دارد، اینکه قیمتهزینه تمام شده انجام دهیم Cost based pricing یا اینکه هزینهها را طوری تنظیم کنیم تا به قیمت مورد نظر برسیم price based Costing اهمیت دارد. به عنوان مثال در صنعت مرغداری تلاش شود هزینه

ها به گونهای تنظیم شود که در نهایت هزینههای مرغ تولیدی به ازای هر کیلو 1500 تومان برآورد گردد؛ باید فرآیند تولید آنچنان تن ظیم شود تا به مبلغ 1500 تومان دست یافت. این استراتژی در نهایت منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه ها می گردد و حضور در بازارهای رقابتی جهانی را فراهم خواهد آورد. در بحث رقابت جهانی به عنوان مثال می توان به تولید فولاد اشاره کرد. در اینجا

در بحث پتروشیمی هم به همین طریق هزینه قیمت های جهانی تنظیم نماییم بدین وسیله قادر خواهیم بود تا در بازارهای جهانی و در عرصه رقابت حضور داشته باشیم.

ج) رویکرد مهندسی ارزش: Value engineering
هر سال بخش بزرگی از اعتبارات و منابع مالی کشورصرف سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ عمرانی و صنعتی می شود. در حالی که به طور متوسط این پروژه ها چه در بخش ملی و چه در بخش های استانی و منطقه ای با بیش از 50 % تاخیر در پیشرفت کار مواجه هستند. تاخیر در پیشرفت کار، علاوه بر آنکه

موجب طولانی شدن زمان اجرا و صرف هزینه های قابل ملاحظه برای راه اندازی مجدد یا تکمیل آنها می شود به تحمیل هزینه فرصت های از دست رفته بر بخش های اقتصادی، بهره برداری و نیز توجیه ناپذیری طرح ها در مراحل بعد منجر می گردد. به عبارت دیگر گذشت زمان و تحولات فن آوری و تغییر شرایط محیطی و اجتماعی، ممکن است طرح هایی را که در یک مقطع زمانی دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده اند، در شرایط جدید توجیه ناپذیر سازد. از سوی دیگر، عدم به کاری گیری توان علمی و تجربی کافی در مراحل اولیه بررسی و طراحی نیز موجب تحمیل هزینه های سنگین بر پروژه ها می شود و در نتیجه تکمیل پروژه ها را با مشکلات جدی مواجه می سازد.

در دهه های اخیر، کشورهای صنعتی و در حال توسعه و حتی کشورهای همسایه ایران، ضرورت استفاده از روش ها و تکنیک های کارآمد را به منظور صرفه جویی در هزینه ها، درک کرده اند و با جدیت به دنبال کاهش هزینه های غیر ضروری بوده اند. هزینه هایی که هیچ تاثیری در کارکرد، کیفیت، زیبایی،
قابلیت اطمینان و سایر ویژگی های مهم پروژه ها نداشته و در عین حال، در بررسی های اولیه و طراحی ها نامشهود هستند و یا نادیده گرفته می شوند. این گونه هزینه ها، اغلب درصد عمد ه ای از هزینه ها را به خود اختصاص می دهند.
توسعه اولیه مفهوم مهندسی ارزش، در سال 1947 میلادی در یک شرکت تولید داد؛ با پایان جنگ جهانی دوم، کمبود مصالح (به ویژه انواع فولاد، آلومینیوم، نیکل، مس، و سایر فلزات)، خود را نمایان ساخت که این امر، مانعی بر تولید بسیاری از محصولات شرکت مذکور گردید؛ از این رو لازم بود طراحی
محصولات کارخانه، به گونه ای اصلاح شود که با مصالح جدید و جایگزین مواد قبلی، قابل تولید باشد. در واقع کارکردهای قبلی مورد انتظار از محصولات حفظ شوند و در عین حال، مصالح جدید بتوانند همان کارکردها را ارایه دهند. یک مثال موفق در این زمینه جایگزین کردن فولاد ضد زنگ با فیبر فشرده در

ساخت پروانه پمپ بود. این مواد، می توانست همچون فولاد ضد زنگ در زیر آب، بدون اشکال عمل کند (حتی دوام بهتری داشتند) و با یک سوم قیمت فولاد، قابل تهیه بود. این امر ضمن حفظ و ارتقای کیفیت، تاثیر چشمگیری درکاهش هزینه ها داشت؛ که تا قبل از آن در حوزه های هزینه ای و تدارکاتی، مورد توجهقرار نمی گرفت.

نتایج بررسی دیگری روی 500 نمونه مطالعه مهندسی ارزش، حدود 5 تا 35 درصد کاهش هزینه اولیه را نشان می دهد که بسته به تاکید و توجه به هزینه های پس از ساخت، صرفه جویی سالانه از 5 تا 20 درصد را در پی داشته است. یکی از دفاتر مدیریت بودجه شهری اروپایی توانست به ازای یک واحد پولی سرمایه گذاری روی مهندسی ارزش 100 واحد پولی بازگشت سرمایه گذاری کسب نماید.

یکی از جنبه های مهندسی ارزش، قابلیت پاسخگویی زمان بندی شده، خلاقانه و انعطاف پذیر آن است. مهندسی ارزش در مشخص کردن زمینه های صرفه جویی تقریبا بدون محدودیت عمل می کند. مهندسی ارزش با ایجاد شرایط زیر زمینه های رقابت سازمان ها را در عرصه ها ی ملی وبین المللی فراهم می

سازد:
1- بهبود کیفیت،
2- کاهش هزینه های تولید و افزایش سود،
3- دستیابی به سهم بیشتر بازار
4- صرف جویی زمان در اجرای پروژه ها

5- استفاده موثر و بهینه از منابع
د) بهرهوری Productivity))
وری یعنی تحقق اهداف سازمانی (واحدهای مولد) و تولید حداکثر کالاها و خدمات با صرف حداقل منابع انسانی و مادی. در واقع تولید با صرف حداقل هزینه و جلوگیری از ضایعات و کاربرد تکنولوژی های پیشرفته با به کارگیریاشتغال و بالارفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود. به عنوان مثال در یک
هکتار زمین زراعی چگونه تولید گندم را با فرض ثابت نگاه داشتن سایر نهاده ها مانند آب، کود و نیروی انسانی بتوانیم تولید را 3 تا 4 برابر افزایش دهیم.
فواید عمومی بهرهوری عبارت اند از:
صرفه جویی در هزینه ها – افزایش کیفیت (مرغوبیت و مطلوبیت) کالاها و خدمات – ثبات قیمتها و یا حتی کاهش آن – افزایش سطح رفاه عمومی جامعه – افزایش درآمد و سود – رضایت عمومی افراد- رونق اقتصادی – افزایش تولید و ارائه خدمات – ثبات اقتصادی در بازار جهانی – ایجاد اشتغال – توسعه صنعتیدر تشریح واژه بهره وری مفاهیم بسیاری وجود دارد اما در بیان این مفهوم باید نکات زیر مد نظر قرار گیرد:
1- افزایش تولید ضرورتا به معنای بهبود بهرهوری نیست.
2- بهبود کارآیی، ارتقاء بهرهوری را تضمین نمی کند.
3- افزایش درآمد حاصل از فروش الزاما بهبود بهرهوری را تضمین نخواهد کرد.
4- بهرهوری فقط مختص یک بخش به عنوان مثال صنعت نیست
5- افزایش بهرهوری نباید به بهای تنزل کیفیت منجر شود.
مرکزهماندیشی: باتوجه به اهمیت بهرهوری دراصلاح الگوی مصرف ممکن است درباره جنبههای مختلف بهرهوری توضیح دهید؟
بهرهوری دارای سطوحی به شرح زیر است:
بهرهوری فردی:
فرد در مسیر پیشرفت زندگی خود می باشد. از دید منافع سازمانی ارتقاء بهر وری در افراد، بهبود بهرهوری سازمان را به دنبال خواهد داشت. آموزش، یادگیری و رشد نیروی انسانی در سازمان و مشارکت افراد در اداره سازمان بهره وری در خانه وری در خانه موجب پایین آمدن ضایعات، از بین رفتن اسراف و کیفیت زندگی بهتر در استفاده از مواهب زندگی می شود.
بهره وری در سازمان

بهبود وری در سازمان نتیجه استفاده بهینه و موثر و کارآمد از منابع، تقلیل، ضایعات، کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت، ارتقاء رضایت مشتریان، دلپذیری در محیط کار و افزایش انگیزه و علاقه کارکنان به کار بهتر بوده که نهایتا رشد و توسعه سازمان را به دنبال خواهد داشت. به این گونه سازمانها، اصطلاحا

سازمانهای یادگیرنده گویند.
وری در سطح ملی بهره افزایش بهره وری تنها راه توسعه اقتصادی کشورها می باشد که موجب ارتقاء
سطح رفاه زندگی یک ملت می گردد. تحولات معجزه آسای رشد و توسعه اقتصادی در کوتاه مدت در برخی از کشورها منجمله ژاپن، آلمان، چین و تعدادی از کشورهای شرق آسیا نتیجه افزایش بهره

وری و استفاده بهینه، کارا و اثر بخش آنها از منابع فیزیکی و انسانی کشورهایشان بوده است. بهرهوری سبز: تا چند دهه قبل، محیط طبیعی به عنوان متغیری مهم در سیستمهای تولیدی مطرح نبود اما به تدریج آسیب های محیطی، دستاوردهای تمدن بشری را دچار مخاطره ساخت و ضایعات و پسابهای تولیدی موجب آلودگی محیط زیست شد. آثار مخرب بجا مانده از استفاده های بی رویه از اکوسیستم ها و آسیب به منابع طبیعی به ویژه منابع تجدید ناپذیر موجب بروز نگرانیهای زیاد گردید و انسان را بر آن داشت تا راهی برای پیشگیری از این پیامدهای ناگوار بیابد. بحث الگوی توسعه پایدار به طور جدی از اواخر دهه 1980 مطرح گردید؛ مرکز فعالیت های «برنامه های صنعت و محیط زیست سازمان ملل» در سال 1989 از عبارت تولید پاکیزه تر برای نشان دادن برداشت کلی و فراگیر «تولید و محیط زیست» استفاده کرد.

وری سبز به بهره وری سبز نتیجه برنامه «تولید پاکیزه تر» در دستور کار بهره بخشهای تولیدی قرار گرفته است. عنوان یک هدف دارای آثار گوناگون در توسعه پایدار است. به طوری که مفاهیم محیط زیست را با احیاء و حفظ منابع طبیعی در امور فنی، اقتصادی و استراتژیک بهره وری، پیوند می دهد. تلفیق بهرهوری با حفظ محیط زیست منجر به مفهوم فراگیر بودن بهرهوری سبز می گردد.

با توصیف بهره وری در سطح وری و سطوح آن میتوان دریافت که نهادینه شدنفرهنگ بهره وری در سطح جامعه و سازمان چقدر می تواند در اصلاح الگوی مصرف موثر باشد
و) تحقیق در عملیات: Operational research
پژوهش در عملیات عبارتست از کاربرد روشهای علمی در مسائل پیچیده پدید آمده برای هدایت و مدیریت سیستم های بزرگ شامل انسان، ماشین، مواد و پول در صنعت، تجارت، دولت و دفاع. روی کرد متمایز پژوهش در عملیات، توسعه مدلی عملی از سیستم به همراه اندازه گیری عواملی مانند شانس و خطر برای پیشگویی و مقایسه پیامدهای تصمیمات، استراتژیها یا کنترلهای جانشین می باشد. هدف، کمک به مدیریت در تعیین سیاست ها و اقدامات به صورت عملی است هر عملیات نیازمند منابع است. این منابع می توانند مواد خام، نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات جانبی، اطلاعات، بودجه، فضا و زمان باشد. مجموع عملیاتی که دریک سیستم موجود هستند به چه میزان از منابع می توانند استفاده نمایند. تا اهداف سیستم با حداقل هزینه ها یا با حداکثر کارآیی تامین شود؟ تخصیص و تسهیم منابع (که میزان آنها محدود است) بین عملیات و عناصر آنها یکی از فعالیتهای پژوهش در عملیات است.
به عنوان مثال تابع هدف در بخش زراعت می تواند به این شرح باشد: تعیین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی با دو رویکرد یک هدفه و چند هدفه و با دو ساختار قطعی و فازی. یکی از روش های تحقیق در عملیات برنامه ریزی خطی است؛ در ریاضیات، مسائل برنامه ریزی خطی شامل بهینه سازی، تابع هدفی خطی است که بایستی یکسری محدودیت در فرم های تساوی های خطی و نامساوی برقرار شوند. به طورخیلی غیر رسمی برنامه ریزی خطی استفاده از مدل ریاضی خطی برای بدست آوردن بهترین خروجی (به طور مثال حداکثر سود، حداقل کار ) با توجه به شرط های داده شده ( برای مثال فقط 30 ساعت کار در هفته، کار غیر قانونی انجام ندادن و غیره ) است.
برنامه ریزی خطی می تواند در زمینه های مختلف مطالعه و مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی خطی به طور عمده در موقعیتی های تجاری و اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد اما برای بعضی از مسائل مهندسی نیز می تواند به کار گرفته شود. برخی از صنایعی که برنامه ریزی خطی را مورد استفاده قرار
می دهند عبارتند از حمل و نقل، انرژی، مخابرات و کارخانه ها و. . . .
همچنین در مدل کردن مسائلی از قبیل برنامه ریزی، مسیر یابی، زمانبندی،
تخصیص و طراحی مفید است. یک ارزیابی انجام شده از 500 شرکت بزرگ دنیا، نشان داد که 85% درصد آنها از برنامه ریزی خطی استفاده نموده اند در بسیاری شرکت ها و موسسات دولتی با به کارگیری موفقیت آمیز برنامه ریزی خطی، میلیون ها دلار صرفه جویی کرده اند

مرکز هماندیشی: با توجه به مبانی نظری شرح داده شده از چه رویکردهایی می توان در بخش کشاورزی در جهت اصلاح الگوی مصرف استفاده کرد؟

در ابتدا یادآوری میکنم که در بحث اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی تمامی مبانی نظری و رویکردهای علمی بیان شده نقش بسزایی خواهند داشت، و برنامه ریزی گسترده ای در ابعاد مختلف از جمله: تولیدات زراعی، باغی، دامی استفاده از مراتع – جنگل – تولیدات چوب – بحث آبزیان و. . . . میتوان طراحی و اجرا نمود

از طرف دیگر از آنجایی که امنیت غذایی ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی دارد و این بخش یکی از متولیان اصلی تامین این امنیت می باشد و ملت نیازمند به غذا می تواند بشدت در معرض آسیبهای جدی قرار گیرد، بحث خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی در دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت؛ لذا ضرورت اصلاح الگوی مصرف در این مقوله به شدت مورد تاکید است. در جهان امروز برای حضور در بازارهای رقابتی جهانی نیاز است

مثال، ضایعات بالا در چرخه تولید که از محل تولید تا حمل و نقل فراوری ادامه دارد و همچنین استفاده غیر معمول از بذر و سم و کودهای شیمیایی باید اصلاح شود. فرسایش بالای خاک به علت سیلاب، عدم توجه به برنامه های ترمیمی خاک مثل آیش، جایگزینی نامناسب کشت و; از معضلاتی است که رفع آن نیازمند برنامه ریزی مناسب برای استفاده بهینه از منابع کشور است

استفاده از آب از طریق مهار آبهای سطحی بوسیله آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین مصرف بهینه آن در بخش تولید و کشاوری از میزان هدر رفت آب جلوگیری خواهد کرد. بکارگیری مکانیزاسیون می تواند راندمان تولید را افزایش داده و بهره وری را بالا ببرد؛ به عنوان مثال راندمان تولید در نهادههای تولید چندنمونه های کشاورزی به علت استفاده مناسب از خاک و آب و برابر راندمان معمول این بخش است. مثالی دیگر: 92 درصد آب استحصال کشور صرف تولید محصولات کشاورزی میشود. نحوه مطلوب استفاده از آب برای کشوری که از نظر اقلیمی بطور طبیعی با خشکی روبرو است حائز اهمیت میباشد، تغییر نگرش در روش های آبیاری باید به عنوان یک اصل فرهنگی مد نظر قرار گیرد. بطور مثال، در تولید محصولات زراعی لازم است از روش های آبیاری مدرن مثل آبیاری قطره ای استفاده گردد. جالب است بدانید که هفته ای یک قطره آب برای یک نهال صیفی جات می تواند کافی باشد؛ در صورتی که این نهال در زیر پوشش نایلونی قرار گیرد، این فرایند ضمن جلوگیری از مصرف بی رویه آب،
باعث جلوگیری از رشد علف های هرز خواهد شد که مبارزه با این پدیده در جای خود نیاز به صرف هزینه و نیروی انسانی بسیار دارد.

مرکز هماندیشی: نقش و تاثیر آموزش بویژه آموزش های علمی کاربری در اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی چیست؟
توجه به اصلاح الگوی مصرف با رویکرد آموزشی ضمن نیاز به پیاده سازی و ویژگی های متمایز بخش کشاورزی با سایر های دیگر را ضروری نیازها و ویژگی هایی که آموزش در آن نقش بسزایی ایفا می کند. با توجه به اهمیت وضوع به برخی از این ضرورتها به اجمال اشاره می شود:

– انتقال دانش کار به تولید کنندگان بخش کشاورزی
قسمت اعظم فعالیت در بخش کشاورزی توسط تولید کنندگان خصوصی انجام می شود؛ بنابراین به منظور افزایش میزان تولید بایستی مهارت های لازم از طریق آموزش های علمی کاربردی به تولید کنندگان ارایه گردد؛ که متولی اصلی این موزش ها می تواند وزارت جهاد کشاورزی باشد.

– جایگزینی روش های مدرن به جای سنتی
به طور کلی محصولات زراعی، باغی و دامی اکثرا توسط کشاورزانی با یانگین عرصه ی 5/2هکتاری و بکارگیری روش های ابتدایی درتولیدو دامداریهای سنتی عرضه می شود. با ارایه آموزش های علمی کاربردی روش های جدید جایگزین روش های سنتی گردیده و در نتیجه افزایش تولید در واحد سطح

را به همراه دارد؛ که در نهایت تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور را به ارمغان خواهد آورد.
– میزان تحصیلات شاغلین بخش کشاورزی نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی را عمده افرادی که فاقد تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هستند تشکیل می دهد و آنها از تجربیات ارزشمندی که
حاصل سال ها تلاش آنها است برخوردارند و اگر این تجربیات با دانش فنی و مهارت های علمی و عملی آمیخته شود بدون شک تحولی شگرف را در عرصه ی کشاورزی به همراه خواهد داشت. ارایه آموزش های پودمانی علمی کاربردی می تواند در این تحول نقش مهمی ایفا کند.

– میزان سن شاغلین بخش کشاورزی
نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی را عمده افرادی با سن بالای 50 سال تشکیل می دهد. جوان سازی این بخش یکی از اهداف مهم آموزش در وزارت جهاد کشاورزی است که از طریق آموزش های علمی کاربردی امکان پذیر است. مرکزهماندیشی: تا چه اندازه می توان این آموزشها را به بخش خصوصی واگذار کرد؟

در اختیار قرار دادن عرصه های آموزشی مانند مزارع، باغات، دامداری ها، آزمایشگاه ها، پایلوت ها و کارگاه های مجهز و همچنین تجهیزات صرفا آموزشی مانند کمباین، تراکتور، انواع ماشین آلات کشاورزی نیاز به صرف هزینه بسیار هنگفتی دارد که کمتر بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این عرصه می شود و از آنجایی که در این سیستم فراگیران چه در تولیدات باغی و زراعی

و چه در تولیدات دام، طیور و آبزیان با موجود زنده که از درجه آسیب پذیریبالایی برخوردار خواهد بود؛ سروکار دارند؛ این خود حساسیت موضوع سرمایه گذاری را چندین برابر خواهد کرد. همانطور که در ابتدا بیان شد در اینجا اصلاح الگوی مصرف سرمایه گذاری بهینه را مورد هدف قرار داده نه عدم سرمایه

گذاری یا کاهش آن را. مرکز هماندیشی: در پایان به طور خلاصه درباره لزوم آموزش های علمی کاربردی در بخش کشاورزی ارتباط آن با اصلاح الگوی مصرف توضیح دهید همانطور که در مبانی علمی و نظری مطرح گردید با توجه به جمعیت رو به تزاید کشور و محدودیت روزافزون منابع از جمله آب و زمین، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. که این بهرهوری می تواند از طریق آموزش های علمی کاربردی محقق شود .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید