برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام تحت word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام تحت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام تحت word

چـکیده    
مقدمه    
سه دیدگاه در باب نمازهاى یومیّه    
مستندات دیدگاه نخست    
مستندات دیدگاه دوم    
مستندات دیدگاه سوم    
آیات بیان گر وجود نماز پیش از معراج    
کتاب نامه    

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام تحت word

1 آلوسى، محمود، روح المعانى، تهران، جهان، [بى تا]

2 ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، مطبعه الحیدریه، نجف، 1376ق

3 ابن طاووس، فلاح السائل، [بى جا، بى نا، بى تا]

4 ابن کثیر، اسماعیل، البدایه والنهایه، چاپ اول: بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1408ق

5 ابن هشام، السیره النبویه، [بى جا] مکتبه محمد على صبیح و اولاده، 1383ق

6 احمد بن ابى یعقوب، تاریخ یعقوبى، قم، مؤسسه نشر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام)، [بى تا]

7 احمد بن حنبل، مسند احمد، بیروت، دار صادر، [بى تا]

8 اندلسى، ابن حزم، المحلى با الآثار، بیروت، دارالفکر، [بى تا]

9 انصارى قرطبى، محمد، الجامع لأحکام القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1405 ق

10 بخارى، محمد، صحیح البخارى، بیروت، دارالفکر، 1401ق

11 برقى، احمد، المحاسن، [بى جا]، دارالکتب الاسلامیه، [بى تا]

12 تمیمى مغربى، قاضى نعمان، دعائم الاسلام، [بى جا]، دارالمعارف، 1383ق

13 حسینى استرآبادى، على، تأویل الآیات الظاهره فى فضائل العتره الطاهره، قم، تحقیق و نشر مدرسه الامام المهدى علیه السلام، 1407ق

14 خویى، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، چاپ پنجم: [بى جا، بى نا]، 1413ق

15 رازى، فخر الدین محمد، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)

16 راوندى، قطب الدین، الخرائج و الجرائح، قم، مؤسسه الامام المهدى، [بى تا]

17 سید ابن طاووس حسنى، على، سعد السعود، چاپ اول: نجف، مطبعه الحیدریه، 1369 ق

18 سیوطى، عبدالرحمان، الدر المنثور، چاپ اول:[بى جا]، دارالمعرفه، 1365 ق

19 صدوق، محمد، الأمالى، چاپ اول: قم، مؤسسه البعثه، 1417 ق

20 صدوق، محمد، التوحید، قم، جماعه، المدرسین، [بى تا]

21 صدوق، محمد، علل الشرائع، نجف، مکتبه الحیدریه، 1386 ق

22 صدوق، محمد، من لایحضره الفقیه، تحقیق على اکبر غفارى، قم، جامعه مدرسین، 1404 ق

23 طباطبایى، محمد حسین، المیزان، قم، جامعه مدرسین، [بى تا]

24 طبرسى، فضل، إعلام الورى بأعلام الهدى، چاپ اول: قم، مؤسسه آل البیت(علیهم السلام) لإحیاء التراث، 1417 ق

25 طبرى، محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آى القرآن، بیروت، دارالفکر، 1415 ق

26 طبرى، احمد بن عبداللّه، ذخائر العقبى فى مناقب ذوى القربى، [بى جا]، مکتبه القدسى، 1356 ق

27 طبرى، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، [بى تا]

28 عسقلانى، احمدبن حجر، الإصابه فى تمییز الصحابه، بیروت دارالکتب العلمیه، 1415ق

29 عسقلانى، احمدبن حجر، فتح البارى، چاپ دوم: بیروت، دارالمعرفه، [بى تا]

30 علم الهدى (شریف مرتضى)، على، تنزیه الانبیاء، نجف، مطبعه الحیدریه، 1352ق

31 عیاش سلمى سمرقندى، محمد، تفسیر العیاشى، تهران، مکتبه العلمیه الاسلامیه، [بى تا]

32 قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمى، چاپ سوم: قم، دارالکتاب، 1404ق

33 کلینى، محمد بن یعقوب، الکافى، چاپ سوم:[بى جا]، دارالکتب الاسلامیه، تحقیق على اکبر غفارى، 1388ق

34 عسقلانى، احمد بن حجر، لسان المیزان، بیروت، مؤسسه الأعلمى للمطبوعات، 1390ق

35 مامقانى، عبداللّه، تنقیح المقال فى علم الرجال، [بى نا، بى جا، بى تا]

36 مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1403ق

37 مجلسى، محمدباقر، مرآه العقول فى شرح اخبارآل الرسول، چاپ اول: تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1411 ق

38 مرتضى عاملى، سید جعفر، الصحیح من سیره النبى الاعظم، بیروت، دارالهادى، 1415ق

39 مفید، محمد، الإرشاد فى معرفه حجج اللّه على العباد، [بى جا]، دار المفید، [بى تا]

40 نسائى، احمد، چاپ اول: بیروت، سنن النسائى، دارالفکر، 1348ق

41 هیثمى، نور الدین، مجمع الزوائد و منبع الفواید، دارالکتب العلمیه، 1408ق

42 یوسفى غروى، محمد هادى، موسوعه التاریخ الاسلامى، چاپ اول: قم، مجمع الفکر الاسلامى، 1417 ق

چـکیده

در منابع اسلامى گزارش هاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى دانند و در برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آمده است. هم چنین از بعضى آیه هایى که در اوایل بعثت پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده، نمازگزاردن پیامبر(صلى الله علیه وآله) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مى شود. پژوهش حاضر با نگاهى قرآنى و تاریخى به مسئله، بر آن است که اگر چه پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیش از واقعه معراج نیز نماز ـ واجب یا مستحب ـ مى گزارده اند; اما وجوب نمازهاى یومیّه، هم زمان با معراج بوده است

واژگان کلیدى: نماز، تاریخ تشریع نماز، نماز یومیّه، نماز پیامبر(صلى الله علیه وآله)،معراج ونماز در شب معراج.

مقدمه

نماز، سرآمد عبادت هایى است که بر انبیا و اولیا از آدم ابوالبشر(علیه السلام) تا خاتم انبیا حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله)و عموم بندگان خداى تعالى در هر دوره اى از حیات بشر واجب شده است. اگر چه از چند و چون نماز پیامبران و امت هاى پیشین اطلاعى نداریم، اما بر اساس آیات قرآن، عبادتى به نام نماز در میان آنان رواج داشته و مردم را به آن سفارش مى کرده اند.2 در شریعت اسلامى نیز نماز از وظایف روزمرّه هر مسلمان شمرده شده که اهمیت آن بى نیاز از توضیح است

اما نمازهاى یومیّه در اسلام از چه تاریخى و در چه زمانى آغاز شد؟ آیا مى توان تاریخ تشریع نمازهاى واجب را مشخص کرد؟ نخستین نماز واجب کدام نماز بود؟ نمازهایى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) در دوران پیش از بعثت یا اوایل دعوت خویش برگزار مى کرد، چگونه بوده است؟

از آن جا که در برخى آیات مکىِ قرآن نکته هایى در باب تشریع نماز و دیگر مباحث مرتبط با آن مطرح شده و در روایات معصومان و گزارش هاى تاریخى نیز بدان اشارت رفته است، نگاهى قرآنى ـ تاریخى مى تواند در روشن شدن پاسخ برخى از پرسش ها در این باب سودمند افتد. گرچه این بحث با مباحث کلامى نیز مرتبط است و به همین دلیل برخى از متکلمان مسلمان به آن اشارتى کرده اند، ولى پژوهش حاضر نگاهى کلامى به مسئله ندارد و فقط بر محور آیات و روایات و گزارش هاى تاریخى به بررسى موضوع مى پردازد

سه دیدگاه در باب نمازهاى یومیّه

در منابع روایى و تاریخى مسلمانان گزارش هاى متعددى در باب اولین نماز یومیّه پیامبر(صلى الله علیه وآله) و کمیت و کیفیت آن مطرح شده است. این گزارش ها با یکدیگر همسو نیست و نیازمند بحث و بررسى است. در یک نگاه، مى توان گفت سه دیدگاه در این منابع مطرح شده است

1 نخستین بار نمازهاى یومیّه در سفر معراج واجب شد;

2 نماز ظهر روز پس از باز آمدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) از سفر معراج، نخستین نماز بوده است;

3 پیامبر(صلى الله علیه وآله) قبل از بعثت یا دست کم در آغاز بعثت، نمازهایى (واجب یا مستحب) مى خواند، اما نمازهاى پنج گانه در سفر معراج بر پیامبر و امت اسلامى واجب شد

دو دیدگاه نخست، در واقع یکى بیش نیست و مبدأ وجوب نماز بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مسلمانان را پس از واقعه معراج مى داند، جز آن که یکى اولین نماز را نماز در شب معراج مى داند و دیگرى نماز ظهر روز بعد از آن را. ناگفته نماند که روایات مربوط به نماز پیامبر(صلى الله علیه وآله) در شب معراج نیز متفاوت است: یکى، نماز خواندن ایشان را در پیشگاه الهى باز مى گوید، در حالى که روایات دیگر به نمازهاى وى پیش از عروج به پیشگاه الهى، در بیت المقدس و طور سینا و مسجد کوفه و آسمان هاى مختلف و نیز به امامت ایشان بر انبیا و فرشتگان اشاره کرده اند


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید